![]() |
|
|
Staten må bidra med mer penger til E 134 Av Roy Hansen, 16.11.11 Staten må bidra med langt mer enn de 550 millionene det er lagt opp til for å få ny vei mellom Damåsen og Saggrenda i Kongsberg. Hvis ikke kan vi som bilister risikere å måtte betale over 40 kroner hver vei. Det mener selv Vegvesenet er uakseptabelt. Øvre Eiker er berørt direkte ved at ny nedføringsvei til Darbu ligger inne i prosjektet.
Det var i juni i år at planene for videreføringen av E 134 mellom Hokksund og Kongsberg ble lagt fram. I prosjektet ble det antydet at staten ville dekke 40 prosent av de opprinnelige byggekostnadene på 1,4 milliarder kroner, men nå viser det seg at prosjektet kommer til å koste mer enn det dobbelte - 3,1 milliarder.
Dermed sprekker også alle kalkyler som er gjort med hensyn til bompengesatser og innkreving av disse. Mandag var det et møte mellom representanter fra Øvre Eiker kommune, Buskerud fylkeskommune og Statens Vegvesen. På møtet ble det drøftet de nye utfordringene for finansieringen av veiprosjektet. - Det kan bli vanskelig å finne et akseptabelt takstnivå hvis ikke den statlige finansieringen økes fra 550 millioner kroner, som er summen nedfelt i NTP 2010-13, sier regionvegsjef Kjell Inge Davik til Eikernytt.no. - Holdes den statlige andelen på 550 mill. kroner av totalkostnadene på 3,1 milliarder, så blir bomtaksten over 40 kroner pr vei. Over 80 kroner inn/ut mener vi er for høyt. Med en økning av statsandelen vil denne selvsagt reduseres, men det er for tidlig å si noe om hvor langt ned vi kommer – før det eventuelt er synliggjort fra regjeringen hvor stor andel de er villige til å gi prosjektet, sier Kjell Inge Davik. Blir mer omfattende Kostnadsberegningene for veiprosjektet E134 Damåsen – Saggrenda har altså økt fra 1,4 til 3,1 milliarder kroner på grunn av høyere prognoser for trafikkutvikling, og dermed krav til veistandard med blant annet firefelts vei på hele strekningen. Grunnlaget for økt statlig finansiering vil ikke bli avklart nærmere før regjeringen har lagt frem sitt forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) for 2014-23 i begynnelsen av 2013. Videre utredning av bompengefinansieringen må avvente en avklaring av statlig andel. Les også: For ny vei – nekter bompenger for undergang Les også: Ny Darbu-nedkjøring realiseres først « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|