![]() |
|
|
Ny Darbu-nedkjøring realiseres først Av Roy Hansen, 21.06.11 Nedkjøringen fra E 134 til Darbu er noe av det første som vil bli bygget når arbeidet med videreføringen av Europaveien mot Kongsberg starter opp. I dag presenterte Statens Vegvesen sine planer for videreføringen av E 134 mellom Damåsen og Saggrenda.
Da E 134 mellom Hokksund og Kongsberg skulle bygges ble det gjort en avtale mellom kommunen og Statens Vegvesen om at det også skulle bygges en ny nedføringsvei til Darbu. Det var i 2003 - og selv om det var satt av penger til den nye veien, ble den aldri noe av.
Nå har departementet pålagt Statens Vegvesen å bygge veien i sammenheng med forlengelsen av en ny E 134 mellom Damåsen til Saggrenda på vestsiden av Kongsberg. Dermed kan Darbu endelig få gjennomført et veiprosjekt de har ventet på i snart 10 år. Ut på høring Det er en omfattende plan som nå legges ut på høring. For Øvre Eikers vedkommende er det få berørte grunneiere og ingen boliger eller annen bebyggelse blir berørt. For nedføringsveien til Darbu følges reguleringsplanen fra 2003, men denne skal kvalitetssikres mot dagens byggestandard. Den nye veien vil komme ned et sted mellom avkjøringen til Hakavik og Buskerud Folkehøgskole og ende i en ny rundkjøring. Planen som nå legges ut er omfattende og det er en enorm mengde dokumentasjon som er laget. Fristen for å komme med innsigelser er satt til 15. september, og etter det skal Vegvesenet gå gjennom det som måtte komme av protester og innspill før den endelige planen legges fram til politisk behandling. Det håper de vil skje på slutten av året eller tidlig neste år. Bilistene må betale Da Nasjonal Transportplan (NTP) ble vedtatt, var veiprosjektet kostnadsberegnet til 1,4 milliarder kroner. På grunn av økt trafikkmengde er andelen firefelts vei økt og det er gjort en rekke endringer i planene. Prislappen er derfor antydet til å bli hele på 2,9 milliarder kroner. - Det er beregnet en andel på 40 prosent av de opprinnelige byggekostnadene som staten vil dekke. Det betyr i realiteten 40 prosent av 1,4 MRD. Resten må trolig dekkes av bilistene selv om det ikke legges mer penger i potten fra statens side, sier Tom Hedalen. Han er prosjektansvarlig og skal lede det omfattende arbeidet med å få bygget den nye veien med alle tilstøtende prosjekter. Dette betyr at det er bilistene som må betale det aller meste av kostnadene til det nye veiprosjektet gjennom bomfinansiering. Og det kommer til å skje så fort som mulig etter at første etappe av veien er klar til bruk mellom Damåsen og Kongsberg. Også på Fylkesvei 286 mellom Krekling og Skollenborg blir det satt opp bom slik at vi ikke kan lure oss unna ved å kjøre den gamle veien. Unnskyldningen for dette er at undergangen ved Teigen skal utbedres for 94 mill. kroner. Bommen blir likevel ikke fjernet før hele veiprosjektet er nedbetalt. Den første bommen vil komme på Damåsen, noe som betyr at folk i Eiker-bygdene eksempelvis må betale for å komme til nærsykehuset sitt. Hvor mye satsen blir, er det ikke tatt stilling til, men allerede torsdag skal det være flere møter hvor dette blir et tema. Forventer kaos Nils Brandt og Tom Hedalen er begge innforstått med at det kommer til å bli en krevende veiutbygging. Ikke minst fordi den nye veien går så tett inntil Kongsberg og dagens vei at det blir en stor belastning med anleggstrafikk og omdirigeringer. - Dette vil kreve stor smidighet av alle parter, men vi regner med å kunne greie utbyggingen med ferdigstillelse våren 2017, sier Hedalen. Den nye veien starter der avkjøringen til Krekling er i dag. Denne avkjøringen blir stengt og trafikken blir ledet inn på dagens E 134 helt fram til Aas-kafeteriaen. Mye av trafikken som i dag går via Krekling vil dermed kunne forsvinne ned til Darbu, og derfor er det viktig at denne nedkjøringsveien kommer først. Det blir firefelts vei med fysiske midtskiller det meste av strekningen om Vegvesenet får det som de ønsker. Men det er til syvende og sist en politisk sak. Med mellom 10.000 og 20.000 biler i døgnet om 20 år, er det neppe noen tvil om at behovet for 4-felts vei er til stede. ![]() Slik blir den nye E 134 gjennom Kongsberg dersom alt går etter planen. Veien er kostnadsberegnet til hele 2,9 milliarder kroner. ![]() 13 boliger må innløses (rives) dersom planen blir vedtatt som Vegvesenet ønsker. Dersom det velges noe mindre med 4-felts vei, vil antallet hus som må fjernes bli noe mindre. Ingen hus i Øvre Eiker blir berørt av planen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|