![]() |
|
|
Ingenting om Rv. 35 i forslag til NTP Av Roy Hansen, 29.02.12 Forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for 2014 til 2023 ble lagt fram i dag. Men her står det ingenting om bygging av ny Riksvei 35 mellom Hokksund og Åmot. Derimot ønsker Statens Vegvesen å bytte et nytt løp i Strømsåstunellen.
Statens Vegvesen har siden 2007 arbeidet med planer for å få til en ny riksveitrasse mellom Hokksund og Åmot i første omgang med videreføring til Vikersund. Det har vært flere arbeidsgrupper som har sett på ulike måter å løse denne veien på, ikke minst så har grunneiere i Hokksund engasjert seg i frykt for at veien skal rasere gårdene deres.
Men det ser ikke ut til at de behøver å bekymre seg nevneverdig - i hvert fall ikke på noen år ennå. Det står nemlig ingenting om ny Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot i forslaget til ny NTP for 2014 til 2023 som ble lagt fram i dag. Drift og vbedlikehold Statens Vegvesen Region sør legger ekstra vekt på drift og vedlikehold og tiltak for å ta igjen forfallet på veinettet i forslaget til Nasjonal transportplan. Dette har betydning for rammen til investeringsprosjektene i Buskerud. – Økt trafikk, mer teknisk kompliserte anlegg og store krav til veistandard gjør at driftskostnadene øker. I tillegg må bevilgningene legges på et nivå som ikke fører til forfall, og det må gjennomføres fornyelse av tiltak for å redusere forfallet, sier avdelingsdirektør for veiavdelingen i Buskerud, Hans Jan Håkonsen. Investeringer i Buskerud Forslaget legger opp til store investeringer på riksveiene i Buskerud. Ny riksvei 23 Dagslet–Linnes foreslås startet opp tidlig i perioden. Prosjektet prioriteres som en følge av at Oslofjordtunnelen skal bygges med to løp. Når det gjelder oppstart av de øvrige prosjektene i Buskerud vil dette avhenge av valg av rammer. Her følger en liste over store prosjekter i Buskerud: Riksvei 23 Dagslet – Linnes: Oppstart 2014-2017. Delvis bompengefinansiert. Linnes – krysset med E18: Fullføring i perioden 2018-2023 dersom rammene økes med 45 prosent. Delvis bompengefinansiering. E134 Strømsåstunnelen: Prosjektet får 600 mill. i statlige midler i perioden 2018-2023, dersom rammene økes med 20 prosent og 45 prosent. Damåsen–Saggrenda: Dersom rammene øker med 20 prosent er det lagt opp til finansiering i 2018-2023. Økes rammene med 45 prosent foreslås prosjektet finansiert i 2014-2017. Delvis bompengefinansiering, 1.050 millioner i statlige midler. Mulighetene for utbygging vil være avhengig av midlene som stilles til disposisjon. Brukerfinansiering i form av bompenger vil igjen variere med de statlige midler som bevilges. Utfordringer Den sterke trafikkveksten i byene må tas av kollektivtrafikk, sykling og gåing. Infrastruktur for kollektivtrafikk må derfor bygges ut samtidig med en sterk satsing på gang- og sykkelveier, heter det i en pressemelding fra Statens Vegvesen i dag. - Nedgangen i drepte og hardt skadde skal fortsette. Målet en halvering de neste 10 årene. - Betydelig styrking av drift og vedlikehold av veinettet. - Ta igjen vedlikeholdsforfall og ruste opp veinettet der det er nedslitt. - Sørge for at veinettet er robust nok til å motstå klimaendringer. - Redusere klimautslippene og ivareta kravene til miljø og universell utforming. Les også: Ny riksvei 35 mellom Hokksund og Åmot Idéverksted for ny Rv. 35 Hokksund - Jevnaker Støtter konseptvalg for ny Rv. 35 Vil ha 4-felts vei i tunnel fra Hokksund « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|