![]() |
|
|
Vil ha 4-felts vei i tunnel fra Hokksund Av Roy Hansen, 15.08.11 Ordfører Ann Sire Fjerdingstad vil ha en ny Rv. 35 som 4-felt vei fra Hokksund til Strømbo på toppen av Langerudbakken gjennom tunnel. Det for å hindre at verdifull jordbruksareal går tapt. I dag var samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i Hokksund for å ta imot en ny konseptvalgutredning. ![]() Regionveisjef Kjell Inge Davik overleverer her konseptutvalgsutredningen til samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa under et møte i Hokksund i dag. Statens Vegvesen har siden våren 2010 arbeidet med en såkalt konseptvalgutredning (KVU). Før det er det laget en mulighetsanalyse så langt tilbake som i 2007. I dag fikk samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa overlevert det nye dokumentet der vegvesenet går inn for å bygge en 4-felts motorvei mellom Hokksund og Vikersund. Det var regionveisjef Kjell Inge Davik i Statens Vegvesen som presenterte planen under et møte i rådhuset i Hokksund i dag. Dette er en plan som i prinsippet staker ut hvilke type vei som skal bygges hvor og i hvilken rekkefølge det bør bygges. Men det er ikke tatt stilling til trassevalg eller når det hele skal bygges. - Vi ønsker å prioritere strekningen Hokksund - Åmot og vil starte byggingen her først ettersom dette er den mest trafikkerte strekningen, sa Davik. Men han kunne ikke si noe om når det ville skje. Den nye konseptvalgsutredningen skal nå ut på høring og den danner grunnlaget for den videre behandling i de berørte kommunene fra Øvre Eiker til Jevnaker. Vil ikke tidfeste Heller ikke samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vil si noe om når den nye veien kan komme. - Det er viktig at vi nå legger opp til en bred debatt om denne veiplanen og at folk får si sitt gjennom høringen. Men vi kan ikke bruke for lang tid på dette da denne utredningen og de 34 andre som er varslet skal innarbeides i den nye nasjonale transportplanen. Den skal være klar i 2013 slik at vi har ikke for god tid, sa Kleppa etter presentasjonen. Om ny Rv. 35 mellom Hokksund og Jevnaker kommer med som en prioritert vei i neste NTP er også usikkert og Kleppa kunne ikke gi noen garantier i dagens møte. Svaret på det får vi altså først i 2013. Vil ha tunnel Ordfører Ann Sire Fjerdingstad har vært med på prosessen i valg av veiløsninger og hun er klar i sin tale. - Vi trenger en 4-felts vei fra Hokksund til Åmot med bakgrunn i dagens trafikkmengde og forventet trafikkøkning, men ingen vil ha denne gjennom Hokksund sentrum. Slik jeg ser det er den beste løsningen å bygge en tunell fra Langebru til Strømbo på toppen av Langerudbakken. Da unngår vi konflikter om jordvern og tap av dyrket mark hos mange bønder, siker hun. Om det er realistisk å tenke seg en 4-felts tunnel innenfor de vurderte økonomiske rammer på 4,5 mrd. kroner, er usikkert. Når det gjelder tidsaspektet håper ordføreren at hun kan kjøre på den nye veien i 2020. Bompengefinansiering Utredningen som i dag ble lagt på bordet for samferdselsministeren, sier ingenting om bompenger. Men det er tidligere kommet fram at det er bilistene som må ta den største regningen gjennom bompengefinansiering. Regionveisjef Kjell Inge Davik bekreftet under pressekonferansen at det ikke usannsynlig blir en deling på 60 prosent bompenger og 40 prosent statlige investeringsmidler. Med tanke på at veien vil gi store positive ringvirkninger med tanke på færre ulykker og bedre framkommelighet er det «god butikk» for staten å bygge denne veien. ![]() Det ble en del diskusjon rundt den nye riksveien som skal bygges mellom Hokksund og Jevnaker etter møtet. Her står (f.v.) avdelingsdirektør Hans Jan Håkonsen, ordfører Ann Sire Fjerdingstad, samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og regionveisjef Kjell Inge Davik. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|