![]() |
|
|
Berghs Karosseriverksted trues med mulkt Av Roy Hansen, 02.11.11 Fylkesmannen opprettholder vedtak om opprydding ved Berghs Karosseriverksted i Øvre Eiker kommune, samt fatter vedtak om tvangsmulkt. ![]() Maks 20 biler skal kunne stå igjen på eiendommen til Berghs Karosserivirksomhet på Grøsland ifølge Fylkesmannen i Buskerud. (Illustrasjon) Berghs Karosseriverksted har ikke fjernet mer enn ca. 10 av om lag 300 kasserte kjøretøy på sin eiendom innen oppryddingsfristen 1. oktober 2011. Tvangsmulkten er på 40.000 kroner og den påløper dersom ikke virksomheten gjennomfører opprydding av kasserte kjøretøy innen 1. januar 2012. Tvangsmulkten gis på bakgrunn av manglende opprydding av kasserte kjøretøy på eiendommen innen fastsatt frist. Videre varsler Fylkesmannen vedtak om dagbøter dersom oppryddingen av kasserte kjøretøy ikke er ferdig innen fristen 1. januar 2012. Det skal etter endt opprydding ikke stå mer enn 20 biler uten skilt på eiendommen. Saken oversendes Klima- og forurensningsdirektoratet for klagebehandling (Klif). Virksomheten har ikke klaget på at opprydding må foretas på eiendommen, men er uenig i antall biler stående igjen etter endt opprydding. Virksomheten ønsker flere enn 20 biler. Oppryddingen på eiendommen må fortsette selv om saken sendes Klif for klagebehandling, melder Fylkesmannen på sine nettsider. Kontroll av biloppsamlingsplasser i Buskerud Halvparten av biloppsamlingsplassene i Buskerud oppfyller ikke lovens krav. I alt har Fylkesmannen kontrollert 11 av totalt 13 biloppsamlere. Årets kontroller har vært knyttet til biloppsamlingsplasser både med og uten tillatelse. Fylkesmannen har også fulgt opp de av fjorårets virksomheter som hadde alvorlige avvik. Langtidslagring av bilvrak og løse bildeler uten fast dekke er trolig det største miljøproblemet for bransjen. Fylkesmannen følger nå opp pålegg om opprydding av kasserte kjøretøy for fem virksomheter i Buskerud. Videre ser vi av kontrollene at virksomhetene med tillatelse har fått avvik i forhold til sin internkontroll på ytre miljø, i første rekke i forbindelse med mangelfull avvikshåndtering og risikovurdering. Les hele rapporten HER « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|