![]() |
|
|
Plastjuletre eller ekte vare? 19.12.16 Nesten en tredjedel velger nå heller et juletre i plast fremfor et ekte tre. Er det flere som blir allergikere, eller er det rett og slett søken etter det perfekte treet som driver oss?
Uansett hva som ligger bak denne utviklingen, er faktumet at over 80 prosent av norske husholdninger har juletre hver jul. Velger du det ene eller andre, er det som med mye annet, både fordeler og ulemper.
Noen valg er enklere enn andre Ekte juletrær belaster miljøet gjennom arealkrevende vekstfelt, gjødsling, sprøyting og transport. Plasttrærne holder lenger og fører naturlig til mindre transport mellom butikk og hjem dersom treet brukes flere ganger. På den annen siden lages de fleste plasttrærne litt lengre unna enn den norske skogen, og må dermed transporteres over lengre avstander. De ekte trærne gjør en innsats for miljøet på veien til modningspunktet ved at de binder CO2 i vekstfasen. Plastjuletrær er i all hovedsak laget av fossile materialer og kan inneholde mange miljøgifter. Valgets kval. Vårt forbruk belaster miljøet Enten det handler om kjøp av juletre, hvilken julemat du skal servere eller hva du gir under treet, er det viktig at valgene er gjennomtenkt. Hvorfor kjøper du noe nytt, hvordan vi bruker det vi kjøper og hva gjør vi med tingene når de ikke lenger virker eller faller i smak? Vi vet at forbruket vårt går til himmels hver jul, og stadig flere butikker tar i bruk virkemidler som «Black Friday» for at du og jeg skal kjøpe noe vi ikke visste at vi trengte. Det er vel kanskje ikke valg av juletre eller hva du skal spise på julaften som er de vanskeligste valgene vi tar. Det er de valgene vi treffer hver dag hele året gjennom som virkelig kan dempe belastningen på miljøet. Vi må bli mer bevisste på vårt forbruksmønster generelt. Forbruk, energibruk og avfallsmengder henger sammen. Denne bevisstgjøringen kan begynne med valget av juletre. Hva velger du – plast eller ekte vare? Kristine von Hanno Næringspolitisk rådgiver i KS Bedrift Avfall ![]() « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|