![]() |
|
|
Tidenes satsning på fylkesveiene 24.08.15 KrF har i fire år hatt lederansvaret for samferdsel i Buskerud. For vårt parti har denne perioden i Fylkestinget spesielt vært viktig for å få gjennomført en rekke saker.
Vi kan nevne oppreisningsordningen for tidligere barnevernsbarn, fått på plass landets første mobbeombud, satt inn mange ekstratiltak mot frafall i skolen og etablering av Kunnskapsskolen med vekt på økt læringsutbytte og mindre frafall. Det er typiske KrF saker som vi er stolt over å ha fått på plass.
Men KrF har også tatt et krafttak for fylkesveiene. Fylkesveinettet skulle forbedres. Det var skrevet en samarbeidsavtale mellom H, FrP og KrF som hadde klare mål - det skulle bli tidenes satsning. Samferdselsbudsjettet ble satt opp og fordelt over perioden 2012-2015. 3,2 milliarder ble vedtatt som ramme for fireårsperioden til samferdsel. Vi har økt rammen under veis. Det ble satt som et klart mål å ta igjen 500 millioner av vedlikeholdsetterslepet i perioden 2012 -2015. Da ble det fra opposisjonen advart mot «monopolpenger» i budsjettdebatten. Hva har vi nå levert? I 2010 og 2011 ble det tatt igjen hhv 37 og 86 mill. kroner til sammen 123 mill. kroner på to år. For årene 2012 – 2014 er det tatt igjen hhv 103, 128 og 164 mill. av vedlikeholdsetterslepet. I år tar vi igjen 154 millioner. Til sammen 549 millioner for perioden 2012-2015. KrF tar ansvar og bidrar sammen med gode samarbeidspartnere til at fylkesveiene i Buskerud får et nødvendig løft. I perioden er det jobbet fram en ny strategi for fylkesveiene 2014-2023. I tillegg ble det i 2013 vedtatt nytt handlingsprogram for fylkesveier 2014-2017. I dette vedtok vi at det totale etterslepet fra 2014 skal tas igjen på 16 år. Det betyr at vi må klare å ta igjen 500 millioner i de tre neste valgperiodene. Får vi ansvaret videre etter valget i september, vil det bli fulgt opp. Som leder for dette politiske arbeidet er det svært mange hyggelige tilbakemeldinger. Det skjer mye veiarbeid overalt i fylket. Det årlige asfaltprogrammet er øket fra ca. 70 til 90 millioner kroner. Næringslivet med NHO i spissen er alltid kritiske til oss. Det er greit. I 2010 fikk fylkeskommunene overført en rekke «øvrige riksveier». Buskerud fylkeskommune fikk ansvar for 600 km nye fylkesveier i tillegg til 1.200 km «gamle» fylkesveier. Hvordan ivaretar fylkene alle fylkesveiene? Vista Analyse ble engasjert av NHO og gjennomførte en omfattende analyse. Hvert fylke ble analysert og sammenlignet. Rapporten viser til det enorme vedlikeholdsetterslepet og anser det som umulig for fylkeskommunene å klare å ta igjen dette uten større statlige bidrag. Med hensyn til vårt fylke er det positivt bemerket at Buskerud har brukt betydelig mer til fylkesveiformål enn det fylket er tilført av statlige midler. Merforbruket i Buskerud er på 16 prosent mens gjennomsnittet for landet er 10 prosent. Sammenlignet med tilførte midler er det i Buskerud særlig satset på investeringer. Da er det ekstra hyggelig å registrere at regionsdirektør Per Steinar Jensen i NHO Buskerud også nå skryter av vår satsning på fylkesveiene. Trond Johansen Gruppeleder i fylket (KrF) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|