![]() |
|
|
Frykter parkeringskaos i Hokksund sentrum Av Roy Hansen, 22.03.18 Da Jernbaneverket innførte betaling for pendlerparkeringen rundt Hokksund stasjon i 2013, ble det et parkeringskaos i sentrum som fikk politikere og næringsdrivende til å reagere. Etter en tid måtte betalingen skrotes, men nå er den på nytt innført betaling.
Det har fått kommunen til å reagere nok en gang og for få dager siden sendte ordfører Ann Sire Fjerdingstad et brev til Bane Nor der hun klager på prisingen av korttidsparkeringen og manglende satsing på stasjonen.
Også handelsstandsforening og næringsdrivende er skeptisk til innføringen av parkeringsavgiften. Les også: Togreisende lager parkeringskaos i Hokksund Her kan du lese hva kommunen og ordføreren skriver til Bane Nor: Innføring av pendler- og dagparkering - Hokksund stasjon Øvre Eiker kommune har gjennom flere tiår arbeidet for en tidsmessig utbygging av Hokksund stasjon. De siste årene har det vært en svært positiv utvikling av antall reisende. Stasjonsområdet framstår i dag som lite tilrettelagt og utdatert, og det er svært beklagelig at det fortsatt ikke er utsikter til å gjennomføre nødvendig oppgradering, som har stått på deres budsjetter de siste 10 årene, men likevel blitt strøket. Jeg registrer at det er et økt press på pendlerparkeringen, og det er bra. Det betyr at det stadig er flere som reiser med toget. Hokksund har et stort omland som naturlig bruker Hokksund som sitt knutepunkt. For mange av disse er det ikke aktuelle kollektivtilbud fram til Hokksund stasjon. Brevet fortsetter under bildet ![]() I 15-tiden i dag var det flere ledige plasser på pendlerparkeringen ved Hokksund stasjon. Parkeringsplassen ved ungdomsskolen var derimot rimelig full. Øvre Eiker kommune har ingen egen håndheving av parkeringsbestemmelsene. Det er derfor en begrunnet frykt for at innføring av parkeringsbetaling for togpassasjerene vil gjøre at flere vil benytte plassene på kommunens parkeringsplasser. Vi har gjort registreringer etter at den nye ordningen ble innført, og får mange meldinger fra publikum og næringsdrivende i sentrum, som mener å se en slik utvikling allerede. Dette vil trolig spesielt gjelde reisende som ikke har periodebillett. 40 kr i dagparkering er en altfor høy pris når det er et gratis alternativ i nærheten. Med en periodebillett på 100 kr, kan ikke en dagparkering koste mer enn 10 kr. Korttidsplassene på østsida av stasjonsområdet har fått en god plassering. Brevet fortsetter under bildet ![]() Dagparkeringen her bør ikke koste med enn 10 kroner, skriver ordføreren til Bane Nor. 40 kroner mener hun er for mye i forhold til pendlerparkeringen. Vi har fått reaksjoner fra reisende på at det ikke er et tilsvarende tilbud på den andre siden av sporene. Hokksund er et viktig knutepunkt, og vi ønsker å være en tilrettelegger for at flest mulig av våre innbyggere og nabo-innbyggere skal benytte toget. Da må parkering være tilpasset de reisenes behov. Øvre Eiker kommune legger stor vekt på å legge til rette for at mange flere velger å gå eller sykle til sentrum. Mange av tiltakene er gjennomført med støtte fra belønningsavtalen til Buskerudbyen. Det er gitt tilsagn om støtte til bygging av sykkelhotell ved Hokksund stasjon. Dette vil være et viktig tiltak for at langt flere skal velge å sykle til stasjonen. I dag oppleves det ikke trygt å sette fra seg sykkelen ved stasjonen. Sykkelhotellet skal plasseres der den gamle drosjesentralen/kiosken står i dag. Bygget er nå ikke i bruk, og jeg ber om medvirkning fra Bane Nor slik at dette bygget raskt kan rives og gi plass for sykkelhotellet. Jeg ønsker at Bane Nor og Øvre Eiker kommune kan ha et tett samarbeid med å følge utviklingen på stasjonen, og at vi sammen kan finne løsninger som bidrar til at den positive utviklingen i antall passasjerer kan fortsette. V har forventninger om at Hokksund stasjon skal utvikles til et trygt og tidsmessig knutepunkt, til rettelagt for å betjene 2 tog i timen mellom Drammen og Hokksund. ![]() I Vestfossen er det nå fullt fra tidlig om morgenen til sent på ettermiddagen. Det samme gjelder på Darbu, hvor det heller ikke er betaling for å stå når du skal på toget. (Foto: Tor Kenneth Talmo) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|