![]() |
|
|
Frisør-eventyret Josefsson feirer 60 år Av Redaksjonen, 14.09.19 Det startet i et lite lokale i Konnerudgata 3 i Drammen. Frisør Kjell Josefsson overnattet på bakrommet mellom slagene. 60 år etter er Josefsson frisør den familiedrevne frisørkjeden som har holdt det lengst gående her til lands.
I dag har selskapet seks frisørsalonger og 80 ansatte fordelt på Drammen, Nedre Eiker og Lier, og 60-års-jubileet blir blant annet markert med en storstilt jubileumsfest den 30. november på Union Scene med over 200 gjester til stede.
Fag og rekruttering – Mest stolt er jeg over at vi har hjulpet fram så mange nye, flinke frisører gjennom alle disse årene. Tror nok ikke jeg tar i for hardt når jeg anslår at vi har hatt mellom 200 og 250 lærlinger innom kjeden i tillegg til at vi en periode også drev egen frisørskole her i Drammen. Toppen av kransekaka var da vi fikk NHOs opplæringspris i 1994 som første frisørkjede noensinne, sier daglig leder, Nina Josefsson Boldt. – I dag har vi både en fagansvarlig og en produktansvarlig på alle våre salonger, forklarer 58-åringen som er datter til Kjell (87) og Norunn Josefsson (85) som kom fra Askim og til Drammen der de startet frisøreventyret Josefsson 1. september 1959. – I starten var det skralt med inntjening i frisør-bedriften. Enkelte dager var det helt stille. Så vi var jo helt avhengige av at Norunn hadde en inntekt vi kunne spe på med. Men det gikk seg fort til, og etter at vi startet Klippoteket i Drammen i 1973 så tok det skikkelig av. Dette var byens første drop in-salong for både menn og damer. Der traff vi spikeren på hodet, smiler Kjell. ![]() JUBILANTER Det er nå over 80 ansatte hos 60-årsjubilanten Josefsson frisør, og her er en store deler av staben fotografert på Bragernes Torg i Drammen. Tok gradvis over Ekteparet trakk seg gradvis ut av driften, og barna Nina (58) og Cay Anders (61) tok etter hvert over hele driften av selskapet og har styrt skuta stødig siden. Nå kan de skilte med frisørsalonger både på Bragernes og Strømsø i Drammen samt to salonger på Liertoppen og to på Buskerud Storsenter der Cutcab, en egen drop-in-salong for damer, er den siste tilveksten. Nina begynte allerede som 12-åring med å hjelpe til i foreldrenes frisørsalong. – Det var ingen selvfølge at jeg skulle følge i pappas fotspor. Hadde egentlig er sterkt ønske om å jobbe med funksjonshemmede barn, men samtidig så likte jeg så godt miljøet i frisørsalongen og faget at jeg til slutt likevel valgte å utdanne meg som frisør, sier 58-åringen som nå har over 30 års fartstid som leder innen frisørfaget. Bedriftskultur Med seg på laget har Nina broren Cay Anders som er medeier, styremedlem og samtidig også arbeider med bedriftskulturen i selskapet. – Det er ikke mange familier forunt å drive så godt og så lenge sammen som vi har fått lov til. Tror nok at nøkkelen til suksess har vært at vi har hatt så ulike rolle og at vi har satset så sterkt på rekruttering. – Mye av forklaringen er at vi hele veien har hatt fokus på utvikling, kvalitet og god service samtidig som vi har forsøkt å legge til rette for at våre salonger skal være en stabil arbeidsplass der de ansatte både trives og utvikler seg rent faglig, sier Cay Anders som også legger til viktigheten av lokal identitet. ![]() VETERAN: Det er flere frisører med svært lang fartstid i Josefsson frisør, deriblant Harald Hansen (62) fra Mosjøen, som har vært i kjeden i 38 år. Lengst fartstid har imidlertid Toril Sandvik som har vært i Josefsson i ikke mindre enn 44 år. Frisører for DHK og SIF – Vi er stolte av å være en drammensbedrift med lange tradisjoner, og vi er også lokalpatrioter som har støttet lokal idrett og er faste frisører for både DHK- og Strømsgodset-spillerne opp gjennom tidene med blant annet årlige «Stjernetreff» i Drammenshallen, mimrer 61-åringen som opplyser at selskapet nå samarbeider med hjelpeorganisasjonen Rett Fram. – Ja, det har vært mange nye frisyrer og moter å følge med på i alle disse årene, og hvem skulle ha trodd at til og med hockeysveisen nå er på vei tilbake, smiler Nina. Tøff bransje Søskenparet ligger samtidig ikke skjul på at bransjene og kampen om kundene blir tøffere for hver dag som går. – Det er jo veldig mye fokus på pris, og så er det et økende nettsalg av hårprodukter som jo utgjør over 20 prosent av vår omsetning i salongene. Vi har imidlertid alltid hatt en policy om at det er kvaliteten på tjenestene, produktene og selve faget som er det aller viktigste. I Josefsson frisør vil vi aldri prise oss bort fra disse prinsippene, påpeker daglig leder; Nina Josefsson Boldt. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|