![]() |
|
|
Mangler spor til parkering av flere tog Av Redaksjonen, 01.07.15 Befolkningsveksten og trafikkveksten gjør det nødvendig å bedre togtilbudet på Østlandet. Derfor planlegger Jernbaneverket for flere avganger og lengre togsett på flere toglinjer.
Det krever at det gjøres mer plass til parkering og vedlikehold av tog ved utvalgte stasjoner. Det er verken lange nok hensettingsspor eller tilstrekkelig areal til dette i dag. Derfor utreder nå Jernbaneverket i samarbeid med kommunene egnede steder ved utvalgte stasjoner på Østlandet. Rapportene med forslag til plassering er nå på høring.
Bedre togtilbud ikke mulig - Mer areal til parkering og vedlikehold av tog er helt nødvendig for å bedre togtilbudet, sier regional strategidirektør Sjur Helseth i Jernbaneverket. - Det er knapt med ledig areal nær byene, men vi satser på å finne gode løsninger i samarbeid med kommunene. Uten spor til parkering blir det verken hyppigere avganger eller lengre togsett, sier Sjur Helseth. Det er viktig at parkering legges nær stasjonene der togene starter og stopper. Kjøring av tomme tog er dyrt og opptar plass på et allerede belastet jernbanenett. I Buskerud er følgende steder berørt: Røyken, Hønefoss, Drammen, Nedre- og Øvre Eiker, samt Kongsberg. Kart med alternativer Utredningen med forslag til steder for hensetting av tog er nå til høring blant berørte kommuner. Kart over mulige steder for hensetting og vedlikehold finner du på disse nettsidene: www.jernbaneverket.no/hensetting Fremtidsgrepet Befolkningen øker – og med den biltrafikken. Storbyområdene kan ikke ta imot den økte biltrafikken og derfor legges det til rette for en storsatsing på jernbane. Siden 2012 har trafikkveksten på jernbane vært rekordhøy med 21 prosent. Et bedre togtilbud med hyppigere avganger og lengre togsett er derfor nødvendig for å møte det økte transportbehovet. På den måten kan den økte transporten som følge av befolkningsvekst og pendling skje på en effektiv og klimavennlig måte. I Nasjonal transportplan 2014-2023 er det et mål at trafikkøkningen tas med kollektivtrafikk, sykling og gåing. Nå utredes bedring av jernbanetilbudet som en del av underlaget til neste Nasjonal transportplan som skal gjelde fra 2017-2029. Målet med utredningen Hensetting Østlandet er å tilrettelegge for hensetting av tog og verkstedsfunksjoner for togmateriell som gjør det mulig å gjennomføre ønsket tilbudsforbedring på kort og lang sikt med bakgrunn i forventet etterspørsel. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|