![]() |
|
|
171 fikk beltegebyr i buss sist uke - tross advarsler Av Redaksjonen, 26.09.16 Til tross for omfattende varsling av beltekontroller og gebyrer ble161 busspassasjerer og 10 sjåfører ble ilagt et gebyr på 1.500 kroner i Statens Vegvesens landsdekkende beltekontroller i buss i forrige uke.
Ytterligere 477 passasjerer og to sjåfører satt usikret, men slapp unna med en muntlig advarsel i denne omgang, siden kontrollørene ikke hadde sikker observasjon. Totalt ble 8.345 busspassasjerer kontrollert, fordelt på 485 busser over hele landet.
- Gebyret i seg selv er ikke viktig for oss, men et effektivt virkemiddel for å få stadig flere til å ta trafikksikre valg både for seg selv og medpassasjerene. Vi tror mørketallene fortsatt er store, og at kontrollene nok har vært en vekker for enkelte, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen. Kontrollene vil fortsette I forrige uke ble det for første gang gjennomført nasjonale beltekontroller i buss med ileggelse av gebyr. Tiden for muntlige advarsler er omme. Både gebyret og kontrollformen er kommet for å bli. - Vårt håp er at de gebyrene vi har måttet ilegge så langt kan ha en avskrekkende effekt på andre. Gebyret svir litt, men konsekvensene av å glemme beltet kan bli fatale om det skulle skje en ulykke. Beltet holder deg og de du reiser sammen med på plass i setet, og er livredder nummer én, sier Lutnæs. Busspassasjerer i alle aldre som ikke bruker belte, oppgir at årsaken er gammel vane og at de glemmer det. Informasjon i bussen er avgjørende, både i form av informasjonsmateriell og muntlige påminnelser fra sjåføren. Ni av ti er klar over påbudet Nesten ni av ti er klar over at det er påbudt å bruke belte i buss når det er montert. Likevel svarer kun én av to at de alltid fester beltet i busser med belte. - I bilen fester vi beltet helt uten å tenke oss om. Kontroller, kampanjer, gebyr og beltepåminnere i bilene har bidratt til dette. Nå vil vi ha de samme innøvde vanene med inn i bussen, og tar i bruk mange av de samme virkemidlene for å få til nettopp det, sier Lutnæs. 7 av 10 mener beltegebyret vil få de til å feste beltet. Andelen er enda høyere blant de ukentlige bussbrukerne. Ta trafikksikre valg - Skadepotensialet i buss er enormt om det skulle skje en ulykke. I en kollisjon er det sterke krefter som blir satt i sving. Beltet holder deg og de du reiser sammen med på plass i setet. Det kan redde liv, sier Lutnæs. Åtte mennesker ble drept i bussulykker i tidsrommet 2014 til 2015. Flere av de omkomne kunne reddet livet om beltet var på. Det er ikke krav til belte i alle typer busser, men de mest alvorlige ulykkene har skjedd i busser med belte. - At ikke alle busser har belte kan ikke hindre oss fra å fortelle hvor viktig det er å huske beltet når du har det tilgjengelig. Om vi alle fester beltet hver gang vi kan, er vi kommet et godt stykke på vei, sier Lutnæs. NHO Transport, Norsk Transportarbeiderforbund og Yrkestrafikkforbundet er samarbeidspartnere til kampanjen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|