![]() |
|
|
Få fart på samferdselsutbyggingen 03.03.11 Økt satsing på jernbane og annen kollektivtrafikk er viktigste prioritering innen samferdsel på Østlandet. Men det er også nødvendig å fullføre utbyggingen av hovedveiene gjennom landsdelen.
Norge er kommet i en uakseptabel situasjon når det gjelder jernbane og vei – langsom utbygging og stort etterslep i vedlikehold. Det er tid for handling og nye grep. Vi må sette av nødvendige ressurser for å bygge ut et moderne og bærekraftig transportsystem. Oslo kommune og de sju fylkeskommunene på Østlandet er enige om hvilke prioriteringer som er viktigst.
SSBs prognoser viser at de åtte fylkene på Østlandet om 20 år vil ha 500.000 flere innbyggere enn i dag. Det er like mye som dagens befolkning i Drammen, Kristiansand, Stavanger, Trondheim og Tromsø til sammen. Stor befolkningsvekst og økning i transportbehovet, sammen med tidligere etterslep, gjør det absolutt nødvendig med nye grep. Virkningene vil ellers bli svært alvorlige for næringslivet og innbyggerne – både på Østlandet og i resten av Norge. Full utbygging av jernbanen med dobbeltspor på InterCity-triangelet - strekningene mellom Oslo og Halden, Skien og Lillehammer – er det viktigste tiltaket. Denne utbyggingen må gjennomføres innen 2023. Utbygging av jernbanen på Østlandet er grunnlaget for en moderne jernbane i Norge. Det er en avgjørende forutsetning for at Norge skal kunne nå sine nasjonale klimamål, og det vil føre til mindre svevestøv og lokal forurensning. I Oslo og Akershus er det i tillegg til en jernbanesatsing nødvendig å videreutvikle T-banenettet for å øke antall kollektivreiser og dermed bedre framkommeligheten på veiene. Det er også nødvendig å fullføre en sammenhengende utbygging av hovedveiene i de fem nasjonale transportkorridorene gjennom Østlandet – med 4-felts vei eller to-felts vei med midtdelere. En betydelig økning i bevilgningene til samferdsel er nødvendig, men ikke tilstrekkelig for å rette opp forfall og utbyggingsbehov. Dagens statsbudsjettfinansiering med sitt ettårige perspektiv, kontantprinsipp og mangel på skille mellom investering og drift, ikke er egnet til å ivareta investeringer i infrastrukturen. Prosjektfinansiering er nødvendig for å skape forutsigbare budsjetter og konsentrerte anleggsperioder. Det vil gi effektiv gjennomføring av utbyggingsprosjektene. Staten må ta ansvar for utbyggingen av jernbanetilbudet og dermed sørge for både bedre infrastruktur og jernbanetransport med høy frekvens, regularitet og kvalitet. Samtidig må Oslo kommune og fylkeskommunene gis gode og forutsigbare rammebetingelser slik at de kan ivareta den øvrige regionale og lokale kollektivtrafikken. De åtte østlandsfylkene er opptatt av å legge til rette for en videre utvikling av blant annet Drammensregionen, Mjøsregionen, Vestfold-byene, Grenland, Nedre Glomma og de øvrige Østfold-byene. Dette forutsetter at det er god mobilitet mellom disse regionene, og at Stor-Oslo fungerer som nav. En god transportinfrastruktur vil føre til at de ulike regionene bindes tettere sammen, og legge grunnlaget for et felles arbeidsmarked innen store deler av Østlandet. Det vil bidra til å styrke næringslivets konkurransekraft og gi arbeidstakerne bedre muligheter for å skaffe seg interessante jobber. Fylkesordfører Roger Ryberg « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|