![]() |
|
|
Flere bør gjøre det oftere Av Redaksjonen, 01.09.14 Buskerudbysamarbeidet, i samarbeid med Brakar og NSB, lanserte i dag kampanjen «Gjør det». Hensikten med kampanjen er å motivere til å velge kollektivtransport oftere enn vi gjør i dag. Hvert enkelt bidrag nytter selv om du ikke reiser kollektivt hver dag.
Kommunene mellom Lier og Kongsberg har allerede i dag stort press på veisystemet. Buskerudbysamarbeidet håper at flere vil oppdage buss og jernbane og å bruke de litt mer. Det vil gi mange små bidrag til bedre fremkommelighet.
? Kampanjens budskap er at selv små bidrag nytter, og vi vil synliggjøre dette. Hvis du reiser kollektivt eller sykler innimellom, har det betydning i den store sammenhengen. Og jo flere som tenker slik, jo bedre plass blir det på veiene de gangene du velger bilen. Selv bruker jeg nå sykkel eller går oftere når jeg skal på oppgaver i Drammen, sier Tore Opdal Hansen, leder av den politiske styringsgruppa i Buskerudbysamarbeidet og ordfører i Drammen. I kampanjen heter det at «Dersom alle lar bilen hvile én hverdag i uka, reduserer vi biltrafikken med 20 prosent disse dagene». ? Det er jo et forenklet regnestykke, men det viser at det også blir lettere å ta seg frem på veiene hvis flere velger kollektivt innimellom. Nå, som vi har fått fine, nye busser, er et godt tidspunkt for denne kampanjen, sier Opdal Hansen. I kampanjen presenteres fem karakterer i ulike faser av livet – og med ulike transportbehov. Henrik og Maria er unge og nyetablerte og i starten av sin yrkeskarriere. Hilde er i en travel fase av livet, med tre små barn på skole og i barnehage. Fredrik er en karrieremann med travelt tidsskjema, mens Eva har fått roligere dager etter at barna flyttet ut. Alle er de å treffe med sine egne profiler på Instagram. Kampanjen er en del av det helhetlige arbeidet i Buskerudbyen. I kombinasjon med andre tiltak, som forbedret busstilbud, bedre fremkommelighet for bussen og bedre tilgjengelighet til togstasjoner med bil, buss og sykkel, har kampanjen som mål å øke andelen buss- og togreiser i Buskerudbyen. Kampanjen startet 1. september og vil vare i tre uker. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|