![]() |
|
|
Du kaster ikke terning på en innertier Av Tor Kenneth Talmo, 16.09.19 Elever og lærere fra Øvre Eiker Kulturskole presenterte lørdag formiddag årets samtidsprosjekt, «Fusion» i samarbeid med Vestfossen Kunstlaboratorium.
De hadde tatt utgangspunkt i årets utstilling ved kunstlabben, Kubatana.
Elever og lærere hadde latt seg inspirere av afrikansk kultur og «fusjonert» det hele med norske kulturelle tradisjoner og uttrykk. Og hvordan de traff. Og hvordan det er mulig å øve inn dette på tre små kveldsstunder, er for meg nesten en gåte. Nesten som Kunstlaboratoriet i seg selv; en gåte. «Kubatana» er tittelen på årets hovedutstilling ved Vestfossen Kunstlaboratorium. Her presenteres afrikansk samtidskunst. Kubatana betyr samhold eller felleskap på det Zimbabwiske språket Shona, og med dette som utgangspunkt hadde elever og lærere ved kulturskolen jobbet sammen på kryss og tvers av de ulike disiplinene. Utstillingen er en av de mest omfattende presentasjonene av afrikansk samtidskunst hittil vist i Skandinavia og viser verk av 32 kunstnere fra 18 afrikanske land, alle bosatt i Afrika. Dette dannet bakteppet for dans og musikk i regi av kulturskolens lærere og elever. ![]() Og for et resultat de serverte. Dette var det høy klasse over. Det hele var «outstanding». Her var dans. Her var fioliner. Her var fløyter. Her var trommer. Ja, trommer i alle varianter. Og ikke minst; her var ungdommelig spille- og danseglede i nær sagt bøtter og spann. Og da hele forestillingen endte i Kunstlaboratoriets tredje etasje, etter mange kunst og musikkinnslag underveis var det nok flere enn undertegnede som nesten var i Afrika rent musikalsk. Og det hele ble da også rundet av med trampeklapp fra publikum. Et publikum som roste forestillingen opp i skyene ved utgangen. Noe uvant som enkelte sa, men sjefskommentaren kom fra en litt eldre herremann: «En kaster ikke terning på en innertier» ![]() ![]() « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|