![]() |
|
|
Kommunereform og krisemaksimering 27.06.16 Posisjonspartiene i Øvre Eiker (H, FrP og KrF) stemte for å utsette vedtak om kommunereform og nedsette et utvalg som på vel to måneder skal finne ut om kommunen bør slå seg sammen med «Stor-Drammen» eller fortsette alene.
Både fylkesmannens uttalelse i utsettelsessaken og det faktum at innbyggerne i Øvre Eiker ved to innbyggerundersøkelsen med klart flertall har sagt sakt nei til sammenslåing med «Stor-Drammen», viser at posisjon her vil overstyre befolkningenes ønske og nærmest tvinge gjennom en kommunesammenslåing.
Ved neste sak i kommunestyret «Tertialrapporten» fremmet samme posisjon en liste over «sparetiltak» som rådmannen får i oppdrag å utrede til budsjettbehandlingen i høst( se listen nedenfor). De begrunner forslaget med at rådmannen har bedt om innspill til budsjettet med bakgrunn i kommunens anstrengte økonomi. Dette ble fremmet for formannskapet 8. juni. Da kom det ikke noe forslag eller signal om dette. Formannskapet med både posisjon og opposisjon var enige om utfordringene og ga tydelig tilbakemelding til rådmannen at vi sammen skulle arbeide for å finne løsninger for å bedre økonomien. Det er ingen hemmelighet at posisjonen bruker den økonomiske situasjonen som et kraftig argument for å slå Øvre Eiker sammen med «Stor-Drammen». Derfor er vi i opposisjonen sikre på at dette forslaget om et så omfattende og kontroversielt innsparingsforslag som kom i kjølvannet av utsettelsesforslaget, er tilsiktet krisemaksimering for å få folket «på bedre tanker». Også vi i opposisjonen (AP, SP, SV og MDG) er klar over de økonomiske utfordringene og er klare for å finne løsninger. I motsetning til flere av posisjonens forslag som vil ramme eldre, skolene og idretten vil vi fortsette med omstilling og effektivisering i seksjonene, bruk av vikarer, se på administrasjon, og ikke minst finne gode samarbeidsmulighetene med frivillige. Siden vi i opposisjonen ikke har drøftet dette oss i mellom, kan jeg ikke her gå inn på enkelt forslag vi kan tenke oss, men jeg har en utfordring til posisjonens «innsparinger». • I forhandlingene med Modum ville dere innføre eiendomsskatt på verker og bruk slik det er i Modum. Dette ville gitt en årlig inntekt på minst 30 mill. kroner og god hjelp til å takle våre økonomiske utfordringer. I stedet for å gå til næringslivet går dere på de svakeste, og rammer de mest sårbare av kommunenes tjenester. • I en sammenslått kommune med Drammen, vil vårt «arvesølv» følge med i boet. Dere er villig til å «gi bort» verdier for minst 200 mill. kroner inn i ei felles kasse. Hvorfor har dere ikke tenkt tanken at disse verdiene kunne vært brukt til å stabilisere vår økonomi? Er det bedre å sitte med et aksjeselskap som gir kommunen ca. 5. mill. kroner i året, mens skolene forfaller og eldre tvinges til å kjøpe seg inn i sine leiligheter? • Dere foreslår å overdra våre mest sentrale bygg, skoler, rådhus, Eikertun og idrettshallene til et kommunalt aksjeselskap? Hvilke gode erfaringer har dere med kommunale aksjeselskap? Gjennom flere år holdt dere hånden over Eiker Eiendomsutvikling, et aksjeselskap som har påført kommunen (som eier) et tap på nærmere 20 mill. kroner. Det er ikke slik at opposisjonspartiene har tenkt oss disse løsningene, men ber posisjonen om et svar på hvorfor disse mulighetene til bedret økonomi ikke er vurdert, og et aksjeselskap er vurdert. Her følger posisjonens oppdrag til rådmann (litt forkortet). 1. En utsettelse på investeringer i skolebehovsplanen i 6 år, altså en investeringsfrys i skoler frem til og med 2022. 2. En vurdering av effekten av justering av skolekretsene. 3. En økning i vann- og avløpsgebyrene på 35 prosent. 4. Å etablere et eiendomsaksjeselskap hvor Eikertun, rådhuset, barne- og ungdomskolene, de kommunale idrettshaller samt teknisk sentral med tilhørende gjeld overdras. Selskapet får i oppdrag å drive disse byggene etter forretningsmessige prinsipper, samt å planlegge, finansiere og bygge fremtidige formålsbygg for kommunen. Kommunen forplikter seg til å leie byggene tilbake etter nærmere angitte vilkår. 5. Å selge Øvre Eiker Stadion og Ungdomsskoletomta i markedet. 6. Å selge Kommuneskogen. 7. Å konkurranseutsette vaktmestertjenestene og renholdstjenesten. 8. Å avvikle/konkurranseutsette vaskeriet ved Eikertun. I konkurransegrunnlaget skal det legges til rette for at vernebedrifter kan forfordeles slik loven gir åpning for. 9. Å konkurranseutsette hjemmetjenesten og hjemmesykepleien, herunder korttidsavdelingene ved nye Eikertun som ikke er del av institusjonen Eikertun. 10. Å flytte demenstilbudet ved Grevlingstien til Eikertun innen 01.01.2018. 11. Å konkurranseutsette drift IKT-tjenestene. 12. Å vurdere konkurranseutsettelse av svømmehallene. 13. Å redusere tilskuddet til stiftelsen Vestfossen Kunstlaboratorium med 5 prosent. 14. En årlig reduksjon av samlede investeringer på 10 prosent hvert år frem til 2026. 15. Å si opp leiekontrakten med EEU på Grevlingstien med virkning fra 01.01.2018 samt be EEU selge Grevlingstien til det private markedet fra samme dato. 16. Å be EEU avhende boenhetene på Trygdepensjonatet til beboerne, for deretter å si opp leiekontrakten på Trygdepensjonatet med EEU med virkning fra 01.01.2020. 17. Å fortsatt drive et kommunalt tilbud til beboere på Trygdepensjonatet som har valgt å kjøpe sin leilighet. Dette er et utredningsoppdrag som vil legge stort beslag på administrasjonen, og i så måte koste kommunen dyrt. Langt bedre hadde det vært å gå litt langsomt fram, sett på, og vurdert muligheter til innsparinger over tid i de enkelte seksjonene. Vi er ikke i en akutt krise, vi er ikke på Robek. Men det er i posisjonens interesse å skape en slags kriseforståelse. Men hvem har gitt oss garantier og overbevist oss at det vil bedre økonomi og bedre tjenester i en sammenslått storkommune. Svein Ludvig Larsen Senterpartiet i Øvre Eiker « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|