![]() |
|
|
Grønt lys for Buskerudbypakke 2 i NTP Av Redaksjonen, 12.04.13 I Nasjonal Transportplan (NTP), som ble lagt fram av regjeringen i dag, er det satt av 16,9 milliarder kroner til helhetlige bymiljøavtaler. Buskerudbyen er prioritert som et av de byområdene som skal omfattes av bymiljøavtalene. Det gir økt mulighet for å sette fart på satsingen på Buskerudbypakke2.
- Vi er veldig fornøyd med at Buskerudbyen nå er fremhevet som ett av ni større byområder som får ta del i de helhetlige bymiljøavtalene. Potten som er satt av til bymiljøavtaler er betydelig, og gir Buskerudbypakke 2 mulighet til å bli en realitet om forhandlingene blir slik at kommunene og Staten kan gå for den, sier Tore Opdal Hansen, ordfører i Drammen og leder av den politiske styringsgruppa (ATM-utvalget) i Buskerudbysamarbeidet.
Bymiljøavtaler er forpliktende avtaler mellom staten, fylkeskommunen og kommunene og skal inneholde mål og virkemidler for økt kollektivandel, sykling og gange, tiltak for redusert bilbruk og en arealbruk som bygger opp under miljøvennlig transport. De ulike byområdene må konkurrere om midlene med utgangspunkt i arbeidet som gjøres for å oppnå målene. - Buskerudbysamarbeidet har allerede jobbet med disse målene i flere år og fikk tidligere i år vedtatt en felles areal- og transportplan som bygger opp under miljøvennlig transport. I så måte er vi et modellområde i norsk sammenheng: Ingen andre byområder har så forpliktende avtaler som vi har her. Dette skulle gjøre oss godt rustet til å få realisert våre prosjekter, sier Opdal Hansen. Det er imidlertid grunn til å understreke at NTP er en plan og ikke en bevilgning av penger. NTP er et først viktig skritt for å få realisert et samferdselsløft. Stor betydning for Buskerudbyen - For Buskerudbyen betyr dette at vi nå kan videreføre arbeidet med Buskerudbypakke 2 for fullt. Det vil si at vi vil få mulighet til å planlegge for bedre veier, etablere et betydelig bedre kollektivtilbud og lage bedre gang- og sykkelveier. Hvor stor andel av midlene som vil gå til Buskerudbyen vil bli gjenstand for forhandlinger med staten, sier Hansen. Det er også satt av en pott på 9,2 milliarder kroner til belønningsmidler. Buskerudbysamarbeidets avtale om belønningsmidler er nå inne i sitt siste år og samarbeidet vil søke om forlengelse av avtalen. Dette er avgjørende for å opprettholde den økningen som har vært i busstilbudet samt å sørge for en skikkelig oppgradering av både kollektiv- og sykkeltilbud i forkant av en Buskerudbypakke 2. - Vi er nødt til å ha skikkelige alternativer på plass i forkant om flere skal ha mulighet til å reise kollektivt. Kommunene skal behandle prinsippspørsmålet om trafikantbetaling i vårt område til sommeren, sier Opdal Hansen. Sykkel en av vinnerne i NTP Det er satt av 8,2 milliarder kroner til tiltak for syklister og gående. Sykkelsatsingen bli omtalt som den store vinneren i NTP. Buskerudbyen ønsker å satse sterkt på sykkel og har som mål å doble sykkelandelen. - Sykkel er et viktig supplement til andre reisemidler, både som en del av reisen, eller som hovedtransportmiddel. Derfor vil vi i Buskerudbypakke 2 etablere et helhetlig sykkelveinett, sier Opdal Hansen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|