![]() |
|
|
Fortsatt stram økonomi i Øvre Eiker Av Roy Hansen, 21.06.17 Rapporten for første tertial i år viser at Øvre Eiker fortsatt har store utfordringer med å få økonomien til å strekke til. Prognosene for i år viser et underskudd eller merforbruk på 8,5 mill. kroner.
Selv om Øvre Eiker har et lavt kostnadsnivå sammenlignet med mange andre kommuner, sliter rådmannen med å få penger til alle oppgaver som skal dekkes.
At anslagene i revidert statsbudsjett tyder på at det blir reduserte skatteinntekter inneværende år, gjør det heller ikke bedre. Rådmannen antyder at dette vil utgjøre ca. 600.000 kroner i netto redusert handlingsrom. Det er fortsatt helse- og omsorgssektoren som er den store utfordringen med tanke på overforbruk i forhold til budsjettene. Men dette er en sektor som ikke lett lar seg beregne nøyaktig. Ett av tiltakene som nå skal innføres er at alle ledige stillinger skal holdet såkalt «vakante». På norsk betyr det at det ikke skal ansettes noen nye i stillingen - så lenge som mulig og innenfor forsvarlighetens grense. Det skal også brukes penger for så å spare. Det mener i hvert fall rådmannen som foreslo å sette av to millioner til digitalisering av det gamle og store arkivet til kommunen. Det vil spare tid og penger på sikt, mener hun. Da saken var til behandling i kommunestyret i dag, kom det ikke noen nye forslag. Det ble gjort en del endring i drifts- og investeringsbudsjettet, men ingen nye forslag som berører tjenestetilbudet og derved folks hverdag på en slik måte vi har sett ved tidligere forslag. Saksordfører Jørgen Firing (AP) understreket viktigheten av at kommunen kom ut i pluss og at de måtte ta none tøffe valg utover året. Adrian Tollefsen (H) var enig med Firing, selv om de neppe er enig i alle virkemidlene. Han sa at de nå måtte se på de ikke lovpålagte tjenestene, men på en slik måte at det ikke gikk ut over innbyggerne i for stor grad. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|