![]() |
|
|
Vinterferie, fjell og flatt batteri Av Redaksjonen, 21.02.11 Tusenvis av biler setter kursen mot fjellet i vinterferien. Mange vil få problemer med flatt batteri. Varme i setene, varmetråder i vinduene, navigasjonsutstyr og multimedieanlegg er bare noe av det som tapper batteriet i moderne biler for strøm. ![]() Med et fullt oppladet batteri slipper du kanskje situasjoner som dette. Å vente på veihjelp kan være en kald opplevelse i vinterferien. Du er nemlig garantert ikke alene om å vente. – Nye biler er tettpakka med elektronikk som trekker mye strøm. En bil i dag trekker fort over 30 ampere når den starter, og hvis du bare bruker bilen til småturer, får du aldri fylt på like mye strøm som du bruker på turen. Batteriet tappes litt etter litt, og til slutt er det flatt, sier Knut Olav Malme i DEFA. Vinterproblem NAF bistår årlig over 200.000 bilister som får problemer hjemme eller langs veien, og på nettsidene opplyser de at flatt batteri er en av de vanligste årsakene til at bilister trenger bistand. Dette er først og fremst et stort problem på vinteren. – Et varmt og et kaldt batteri er to forskjellige ting, og det er vanskeligere å hente strømmen ut av batteriet når det er kaldt. Derfor er det ikke uvanlig at vi får problemer når vi reiser til fjells på vinteren. Nok strøm til å få start på bilen der det er mildt, er kanskje ikke nok i kulda på vinterfjellet. Et halvfullt batteri kan derfor fort bidra til å forlenge hyttekosen litt, sier Malme. Vær forberedt For å unngå å bli stående på fjellet med en bil som ikke vil starte, bør du sørge for at batteriet er fulladet før du reiser. – Alle bør skaffe seg en batterilader og lade opp batteriet en gang i måneden. Noen vegrer seg kanskje litt fordi de er usikre på hvordan slike ladere skal brukes, men det finnes intelligente ladere som er svært brukervennlige. Vår lader identifiserer selv batteriet og finner frem til rett ladesyklus for alle batterier, og det er i prinsippet ikke mulig å gjøre feil, forteller Malme. Alternativt kan du installere en komplett WarmUp-pakke. Da blir batteriet vedlikeholdsladet hver gang du benytter motorvarmeren. – Da vil du i tillegg kunne sette deg inn i en varm kupé. Motoren utsettes for mindre slitasje og sparer samtidig miljøet for unødvendige utslipp, sier Malme. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|