![]() |
|
|
- Meningsløst å legge ned Darbu stasjon Av Roy Hansen, 09.05.11 I siste kommunestyremøte stilte grendeutvalget på Fiskum tre spørsmål som angikk planene om å legge ned Darbu stasjon. I dag fremmet Øvre Eiker Høyre en interpellasjon som kommer til behandling i kommunestyret 25. mai. Her slår partiet fast at det er meningsløst å legge ned en stasjon i et utbyggingsområde. ![]() Hans Kristian Sveaas fremmer en interpellasjon til kommunestyret vedrørende Darbu stasjon. Han sier det er meningsløst å legge ned en stasjon i et utbyggingsområde, og mener saken om perronglende kan løses med enkle midler. (Foto: Dag-Egil Bull) I interpellasjonen til kommunestyret skriver Hans Kristian Sveaas i Høyre følgende: Grendeutvalget på Fiskum hadde i forrige kommunestyret tre spørsmål som ble besvart i møtet. Det ble svart at man ville anbefale Jernbaneverket å søke om forlenget dispensasjon for togstopp ved Darbu stasjon, samt at det ble opplyst om at det er bevilget kommunale midler til prosjektering av bussoppstilling, parkering og adkomst til Darbu stasjon. Øvre Eiker kommune bør således anmode Buskerud Fylkeskommune om formelt å be Jernbaneverket om forlengelse av midlertidig konsesjon for drift av Darbu stasjon. Alternativt bør Øvre Eiker kommune ta direkte kontakt med Jernbaneverket. På det tredje spørsmålet, vedrørende undergang for sikker krysning av jernbanesporene, var svaret noe forbeholdent og det ble henvist til at dette var Jernbaneverkets ansvar. Det må understrekes at det er meningsløst å legge ned en jernbanestasjon ved et utbyggingsområde. Dette må sies å være i strid med intensjonene i Buskerudbysamarbeidet. Forbedring av Darbu stasjon vil kunne gjennomføres til langt lavere kostnad enn Jernbaneverkets egne kalkyler, da dørene i nye togsett kan stenges individuelt slik at utgang bare kan skje fra vogner som stopper ved perrong. Jernbanetilsynet har signalisert at dette er en tilfredsstillende løsning. Dette legger til rette for rimelige og kostnadseffektive tiltak på Darbu stasjon. Undergang må anlegges uavhengig av stasjonens skjebne. En slik undergang er nødvendig for at tettstedets innbyggere skal komme trygt frem til fots, til skole, bibliotek og idrettsanlegg. Det forekommer i dag mye ulovlig og livsfarlig kryssing av jernbanesporene ved Darbu stasjon. To krysningspunkter av jernbanen på Darbu er tidligere stengt grunnet dødsulykker og det er reell fare for nye ulykker ved Darbu stasjon. Man står således overfor et sikkerhetsproblem som ikke direkte har noe med oppgradering av stasjonen å gjøre. Jernbaneverket har årlig en pott på ca. 300 millioner kroner til oppgradering av stasjoner. I tillegg finnes en pott for sikkerhetsmessige oppgraderinger. Hvis kommunen ikke allerede har søkt Jernbaneverket om sikkerhetsmidler til sikker planfri kryssing av jernbanesporene, vil jeg anbefale at man så raskt som mulig utformer slik formell søknad til Jernbaneverket. Stort engasjement Det er et stort folkelig engasjement for å beholde togstoppene på Darbu stasjon. «Hele bygda» gikk tidligere i vinter i fakkeltog og fikk med stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen på laget. Han gikk den gang så langt som å love at stasjonen skulle bestå, men det har vært relativt stille fra den kanten etter fakkeltoget. Saken kommer altså opp som interpellasjon i neste kommunestyremøte. Det betyr gjerne en kort debatt og at saken oversendes administrasjonen for utredning. Denne saken kan kanskje oppfattes som utredet nok, og folkeviljen er i hvert fall klar. Saken om bygging av en sikker overgang eller undergang ved stasjonen har også versert i en årrekke, men føyer seg inn i rekken av vedtak i kommunestyret som den tidligere kommuneledelsen ikke har greid å gjøre noe med. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|