![]() |
|
|
Millioner til trafikksikkerhet fra fylket Av Redaksjonen, 21.01.15 - Vi satser mer enn noen gang på trygge skoleveier, sier Trond Johansen (KrF) som er leder av Fylkets Trafikksikkerhetsutvalg (FTU). Budsjettrammene øremerket tiltak for trygge skoleveier i 2015 ble øket med 1 million utover tidligere rammer av flertallet (H, FrP og KrF) i Fylkestinget.
Tirsdag ble midlene fordelt på en rekke trafikksikkerhetstiltak i hele fylket med til sammen nærmere 6 mill. kroner. Det er stor pågang fra kommunene, som kan søke om 60 prosents dekning av utgiftene når de gjør tiltak som gir tryggere skoleveier.
I tillegg var det ca en halv million som ikke ble benyttet i 2014 som FTU søker om å få overført til 2015. Utvalget har allerede vedtatt tre prosjekter som skal få del i disse midlene når regnskapet for 2014 blir avsluttet. Det ble også tildelt støtte til 14 trafikksikkerhetstiltak i samarbeid med frivillige organisasjoner for til sammen 280.000 kroner. Modum ble prioritert i tildelingen i år. Et stort prosjekt for ny gang- og sykkelvei med bru over Krøderbanen i Bokfinkveien fikk støtte med nær 1,3 mill. Øvre Eiker søkte også om et stort prosjekt knyttet til hente/bringeplass ved Ormåsen skole. Prosjektet har en totalramme på 2,5 mill. og FTU har i denne omgang bare sett det mulig å gi støtte til opphøyde gangfelt som en del av prosjektet. Sigdal søkte om en rekke tiltak og fikk støtte for flere mindre prosjekter med blant annet skilting og fartsreduserende tiltak. Støtten var på 60.000 kroner. FTU følger opp handlingsprogram for FTU 2014 – 17. - Vi har som mål å styrke satsingen på trygge skoleveier i fylket gjennom tilskuddsordningen til trafikksikkerhetstiltak i kommunene, sier Trond Johansen. En arbeidsgruppe bestående av representanter fra Statens Vegvesen og samferdselsavdelingen i fylkeskommunen har vurdert søknadene på bakgrunn av søknadskriteriene for ordningen. Kriteriene krever blant annet at kommunal trafikksikkerhetsplan skal ligge til grunn for søknaden. Videre er det en forutsetning at tiltaket, som kan være både fysisk og trafikantrettet, skal gi god trafikksikkerhetsgevinst i skolenære områder og nærmiljø. Ved fysiske tiltak skal kommunene stille med en egenandel på 40 prosent av totalkostnadene. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|