![]() |
|
|
Mange syklister gambler med livet Av Redaksjonen, 12.09.18 Høsten er ankommet og nå senker mørket seg tidligere og tidligere på kvelden. Men til tross for at det er påbudt med lys både foran og bak på sykkelen lar mange foreldre barna sykle uten lys i høstmørket.
– Sykkellykt og refleks er en billig investering. Likevel velger mange å ikke bruke slike ting. Det er å gamble med livet, sier Øyvind Setnes i Tryg Forsikring.
I løpet av de 10 siste årene har 13 syklister mistet livet i trafikken, mens 21 har blitt alvorlig eller livstruende skadd. I samme tidsrom har 468 syklister vært utsatt for en trafikkulykke med lettere eller moderate skader. September er farligst Tall fra Finans Norge viser at september er den desidert farligste måneden for syklister. – Selv om sommeren er over er temperaturen fremdeles såpass høy at mange foretrekker å sykle til og fra. Men til forskjell fra juli blir det skikkelig mørkt på kvelden. Derfor er det ekstra viktig å gjøre seg synlig nå, og lykter og reflekser er det viktigste du kan ha på sykkelen og deg selv, sier han. Her er en månedsoversikt for trafikkulykker med syklister innblandet de 10 siste årene:
Risikerer over tusen kroner i bot Selv med påbud om lys på sykkelen er det likevel mange som slurver. Blir du tatt uten lys risikerer en bot på 1.150 kroner. Kommer du susende i høstmørket uten lys er du ikke synlig før avstanden er under 30 meter for en bilist med nærlyset på. Har du imidlertid refleks på kroppen ser bilisten deg på mye lenger avstand i mørket. – Likevel ser vi ofte syklister i høy fart i høstmørket, helt uten noen form for lys eller refleks. I tillegg vet vi at skoleveier med dårlig belysning kan være svært trafikkerte om morgenen før det blir ordentlig lyst, sier Setnes. Flest menn over 35 år Statistikken for de ti siste årene forteller at det er flest menn, 67 prosent, som er innblandet i ulykker på sykkel. Aldersmessig fordeler tallene slik for syklister innblandet i trafikkulykker:
Tidligere undersøkelser tyder på at mange syklister ikke er klar over hvor lite synlige de egentlig er i høstmørket. I tillegg sykler de gjerne for fort forholdene tatt i betraktning. – Jeg er selv en aktiv syklist, og det er ikke til å stikke under en stol at menn i lycra har en tendens til å starte sine egne konkurranser på vei til og fra jobb. I kombinasjon med dårlige sykkelveier og manglende synlighet kan det få fatale følger. Selv om de kan ha retten på sin side, vil syklisten alltid tape i møte med en bil, sier Øyvind Setnes. Oslo topper ulykkesstatistikken Statistikken de siste 10 årene for trafikkulykker hvor syklister er innblandet viser også at over 90 prosent er sammenstøt med personbil. Deretter følger buss, motorsykler, moped og lastebil. Geografisk skjer de fleste ulykkene i de store byene. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|