![]() |
|
|
Slår alarm om antall rus-drepte i trafikken Av Redaksjonen, 23.06.19 40 mennesker ble ifølge Statens Vegvesen drept på grunn av ruskjøring i 2018. Dette er dobbelt så mange som året før og det er en skremmende utvikling, skriver MA - Rusfri Trafikk i en pressemelding.
- Skremmende høye tall, særlig når vi vet at halvparten av dødsfallene kunne vært unngått med alkolås i bilene, sier generalsekretær Elisabeth Fjellvang Kristoffersen i MA – Rusfri Trafikk.
Det er analysegruppene til Statens Vegvesen som har sett nærmere på årsakene til at i alt 108 mennesker døde på norske veier i 2018. Undersøkelsene konkluderer med at hele 40 personer ble drept i til sammen 34 ulykker som skyldtes rus, enten alkohol, narkotikapåvirkning eller blandingsrus. Dette tilsvarer en økning i dødsulykker med rus fra om lag 20 prosent i 2017 til over 34 prosent i 2018. I hele 18 av de 34 dødsulykkene med rus i 2018 kunne alkolås forhindret ulykken. I disse 18 ulykkene omkom 20 mennesker. - Det er frustrerende å vite at halvparten av dødsfallene kunne vært forhindret med alkolås. Vi synes det er bra at Utrykningspolitiet holder trykket oppe på ruskontroller, men det beste hadde vært om politikerne satte inn tiltak som faktisk stopper rusførerne før de i det hele tatt kommer seg ut på veien, sier Fjellvang Kristoffersen. I fjor ble 9.649 bilister tatt for ruskjøring. Det er en økning på hele 10 prosent sammenlignet med 2017. Folk som kjører i fylla, gjør det gjerne om og om igjen, med og uten førerkort. MA – Rusfri Trafikk har oppfordret politikerne til å vurdere et alkolåsprogram som innebærer at den promilledømte kan få beholde førerkortet mot å installere en alkolås i bilen for egen regning, samt å forplikte seg til oppfølging fra lege. Allerede i 2010 ble forslaget lansert av en arbeidsgruppe nedsatt av Justisdepartementet. – Et slikt alkolåsprogram er mye mindre komplisert enn mange kanskje tror. Teknologien er velprøvd i en rekke land, og vi vet at den effektivt stanser fyllekjørerne som er påvirket av alkohol og blandingsrus med alkohol. Vi kan faktisk ikke se en eneste relevant innvending mot å innføre et tiltak som så effektivt setter en stopper for potensielle drapsmenn på veiene våre, sier Fjellvang Kristoffersen. Hun oppfordrer politikerne til å se nærmere på erfaringene fra land som Sverige, Finland og Canada. – Vi kan glede oss over at totaltallene for drepte og hardt skadde blir stadig lavere, blant annet som følge av hyppige kontroller, tryggere veier og sikrere biler. Men vi skal ned mot null, og da er ikke dette nok, mener Kristoffersen. - Det ser ut som at rus og bilkjøring er en seigere materie å få bukt med, og når de tradisjonelle virkemidlene ikke har god nok effekt, er politikerne nødt til å iverksette flere trafikantrettede tiltak, mener Fjellvang Kristoffersen, og alkolåsprogram for promilledømte bør være ett av dem. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|