![]() |
|
|
Eikerbladet øker - de andre avisene taper Av Roy Hansen, 19.02.13 Det er bare Eikerbladet og Røyken og Hurums Avis som øker opplaget sitt i 2012. I dag kom avistallene fra Mediebedriftenes Landsforening og de viser at papiravisene taper terreng - med visse unntak.
- Vi har flinke folk som lager en god lokalavis og en avis som folk tydeligvis vil ha, sier redaktør Finn Moen i Eikerbladet.
Han kan vise til 109 flere abonnenter i fjor, men sliter med å komme over 3.000. Røyken og Hurums Avis hadde en fremgang på 95 aviser og er altså de eneste i fylket som har en positiv utvikling. Resten taper terreng og Drammens Tidende er nå snart nede i 30.000 abonnenter. Eikerbladet og Bygdeposten har utvekslet stadig mer stoff det siste året. Flere innen media har spådd at dette vil slå negativt ut i opplagstallene, men Finn Moen i Eikerbladet har ingen signaler om at det er utslagsgivende for Bygdepostens nedgang på 70 aviser. - Vi er fem ansatte og bruker i tillegg en del frilansere. Heldigvis er vi ikke omfattet av spareplanen i Amedia slik at vi kan fortsette den gode trenden med å lage en stadig bedre avis, sier Finn Moen i en kommentar til dagens tall. Sentrale trekk for utviklingen i 2012 på landsbasis Totalopplaget for papiraviser tilsluttet MBL har et fall på 3,8 prosent. Løssalget faller fortsatt mest (8,7 prosent), mens abonnement har en tilbakegang på 2,7 prosent. Lesertallene for papirutgavene faller med 5 prosent. Fallet, både i opplag og lesertall, er størst for løssalgsavisene VG og Dagbladet. Men begge styrker sine totale markedsposisjoner med vekst både på nett og mobil. Leseroppslutningen av mobilutgavene er nå større enn papirutgavene. De lokale og regionale dagsavisene har en opplagsnedgang på mellom 3 og 4 prosent, mens de lokale fådagersavisene har en mindre tilbakegang (1,8 prosent). Også disse avishusene styrker og beholder sine markedsposisjoner gjennom vekst på digitale plattformer. Papirutgavene for nisjeavisene har samlet sett en liten vekst både i opplag- og i lesertallet. Opplag- og leserveksten for nisjeaviser som Morgenbladet og Klassekampen fortsetter. Antall avistitler er stabilt. I 2012 fikk MBL en tilvekst på 9 nye titler, bl.a. Aftenposten Junior med et årsopplag på 13.700 eks. – en papiravis rettet mot barn.
« Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|