![]() |
|
|
Buskerud AP krever krisetiltak for å få tog i rute Av Redaksjonen, 11.03.10 - I en tid hvor vi på det folkerike Østlandet burde tilbys attraktiv togtransport slik at vi satte fra oss forurensende biler som fyller det overbelastede veinettet, er situasjonen dessverre motsatt. Togtilbudet er så hårreisende dårlig at folk går fra tog til bil. Regulariteten på Drammensbanen er rett og slett en skandale, sier lederen i Buskerud Arbeiderparti, Bjørn Tore Ødegården i en pressemelding.
- I uke 7 og 8 var bare 6 av 10 tog i rute. Tusenvis av reisende kommer gang på gang forsinket på jobb og skole. For godstransporten er regulariteten enda dårligere, så dårlig at posten flytter store deler av sin transport fra tog til dieselslukende trailere som skal inn på et fra før av tungt belastet veinett. Dette er ikke bare uakseptabelt, det er en krise, sier Ødegården.
Nå krever ledelsen i Buskerud Arbeiderparti at regjeringen iverksetter ekstraordinære tiltak. Regjeringen har allerede iverksatt tiltak for å ta tak i problemene gjennom å gi Jernbaneverket de bevilgninger de så seg i stand til å bruke på vedlikehold i 2010. Jernbaneinvesteringene er doblet. Men Buskerud Arbeiderparti mener det er behov for sterkere lut. - Vi kan ikke leve med et så upålitelig togtilbud i årevis, vi krever at nødvendig oppgraderinger forseres og at alle alternativer for en slik forsering vurderes, sier leder i Buskerud Arbeiderparti Bjørn Tore Ødegården. - Buskerudsamfunnet har gjennom prosjektet «Buskerudbyen» på en forbilledlig måte tatt initiativ til samordning av lokale grep for å finne fremtidsrettede transportløsninger for aksen Kongsberg – Lier. En forutsetning for at dette arbeidet skal lykkes er at staten stiller opp min sin andel. Blant annet gjennom et velfungerende og attraktivt togtilbud, sier Ødegården. Styret i Buskerud Arbeiderparti innstiller på at følgende uttalelse skal vedtas på partiets årsmøte i helgen: Krever jernbaneløft på Østlandet Med bakgrunn i de totalt uakseptable forholdende rundt togtilbudet på Østlandet krever Buskerud Arbeiderparti at regjeringen allerede i revidert nasjonalbudsjett våren 2010 avsetter nødvendige midler til planlegging av ekstraorinære tiltak som kan rette opp situasjonen. Jernbaneverket og NSB må tilføres midler og avkreves ekstraordinær innsats for snarest mulig å gjennomføre nødvendige krisetiltak kan bidra til regularitet i jernbanetilbudet på østlandet. Tiltakene må sikre at tog fremstår som et miljøvennlig og pålitelig fremkomstmiddel for de folkerike delene av Østlandet. Buskerud Arbeiderparti ber regjeringen vurdere å stenge ned all togdrift på det sentrale østlandsområdet i en lengre periode hvor en kan kjøre triple vedlikeholdsskift for å utbedre de mest utsatte strekningene. I nedstengningstiden bør det settes opp sterkt rabatterte busser til erstatning for det innstilte togtilbudet. Vurdere mulighetene for nye grep som kan gi pendlerne fra Drammensregionen enda bedre tilgang til å bruke flytoget/utnytte flytogkapasiteten fra Drammensregionen inn mot Oslo. Stille enda strenge krav til Jernbaneverket og NSB om å tilby erstatsningstransport ved forsinkelser og innstillinger. Hente inn utenlandsk ekspertise innenfor de fagområder det ikke er tilgjengelig fagkompetanse i Norge som kan bidra til å håndtere krisesituasjonen. Tilrettelegge ekstraordinære tiltak for systematisk utdanning og etterutdanning av nødvendige fagfolk med signalkompetanse m.v. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|