![]() |
|
|
Skal spørre 20.000 ungdommer hvordan de har det Av Redaksjonen, 02.03.17 Hvordan er det å være ung i Buskerud? De neste ukene skal over 20.000 elever i fylket delta i undersøkelsen Ung i Buskerud.
Ungdata er en levekårsundersøkelse som gir et innblikk i hvordan det er å være ung i dag.
- I år utvider vi undersøkelsen, og for første gang har vi med elever i videregående opplæring, sier Randi Haldorsen, fagleder folkehelse i Buskerud fylkeskommune. Spørsmålene dekker temaer som forhold til foreldre og venner, utdanning og skole, fritidsaktiviteter, nærmiljø, helsevaner, bruk av tobakk og rus, psykisk og fysisk helse, bruk av tjenestetilbudet med mer. Haldorsen forklarer at over 20.000 av fylkets ungdoms- og videregåendeelever deltar i undersøkelsen. - Alle kommunene deltar, bortsett fra ungdomsskolene i Drammen som gjennomførte undersøkelsen i fjor. De skal ikke være med i år, men elever som går på videregående i Drammen skal delta, sier Haldorsen. Undersøkelsen innebærer at skoleelever på ungdomstrinnet og i videregående opplæring svarer på spørsmål om ulike sider ved livet sitt. Undersøkelsen foregår i skoletiden og gjennomføres elektronisk. - Jo flere som svarer, desto høyere og klarere vil tallene rope, oppfordrer Live Bendiksby fra Ungdommens fylkesting i Buskerud. - Målet er å skaffe kunnskap om ungdoms oppvekst lokalt, og gi grunnlag for kommunalt og fylkeskommunalt plan - og utviklingsarbeid knyttet til folkehelse og forebyggende arbeid overfor ungdom, fortsetter Haldorsen i fylkeskommunen. Ifølge folkehelselovens §5 og §21 skal kommunene og fylkeskommunene ha oversikt over helsetilstanden og de positive og negative faktorer som kan virke inn på denne. Ungdataundersøkelsen gjennomføres hvert tredje år som et partnerskap. Partnere er kommunene, KoRus-Sør og Buskerud fylkeskommune. Undersøkelsen gjennomføres i uke 10 - 13 og svarene vil være klare i løpet av mai. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|