|
|
Vanebo med bok om krisehåndtering Av Redaksjonen, 13.08.19 Tidligere statssekretær og formann for Fremskrittspartiets Ungdom, Ove Vanebo, kom nylig med en ny bok om krisehåndtering. Han ble rikskjent da han i 2007 skrev «Ove A. Vanebo is fucking bored in the kommunestyremøte» - i Øvre Eiker.
Vanebo er nå er advokat, og har brukt kunnskap fra både sin nåværende og tidligere karriere i skrivingen av boka. Vanebo er fra Hokksund og var i flere perioder kommunestyremedlem i Øvre Eiker kommune, og satt også i Buskerud fylkesting.
- Grunnen til at jeg skrev boka, er at det er behov for den. Media skriver mer om negative saker enn tidligere, og mange kan bli kastet inn i vanskelige saker selv om de ikke er toppsjefer eller organisasjonsledere. De siste årene har kriser både i politikken og næringslivet blitt håndtert dårlig, sier Vanebo. Boken bærer tittelen Krisehåndboka, og er ment å være en praktisk bok om hvordan vi håndterer krisekommunikasjonen, gjenoppbygger omdømmet etter en krise og forebygge at kriser oppstår. Den skal fungere både for konsernsjefen i landets største bedrifter og de som jobber med kommunikasjon i en liten organisasjon. Også lokalpolitikere bør lese den, mener Vanebo. Ifølge Vanebo er altfor mange bøker teoretiske og klarer ikke å fange opp hvor vanskelig krisehåndtering, særlig internkommunikasjon og storm i sosiale medier, er i dagens mediehverdag: - De færreste har opplevd å bli hengt ut på forsiden av lokalavisa eller i et riksdekkende medium. Av den grunn vil det være sterkt belastende å få negative medieoppslag. Dynamikken i en krise er derfor veldig vanskelig å forholde seg til, og noe jeg bruker mye tid på å beskrive, sier han. Vanebo mener også at teoretiske modeller sjelden forklarer hvordan det føles å være i en krise. Når mediesakene kommer ut, vil de fleste få en tøff reaksjon og ikke klare å tenke rasjonelt. Vi undervurderer nær sagt alltid hvor tøft det blir, og overvurderer evnen til å håndtere krisen. - Når saken begynner å rulle i mediene, tenker altfor mange at «dette er ingen krise». Men de glemmer at de fleste negative saker får «kjøtt på beinet» ved at mange – ofte medarbeidere – pleier å lekke mer informasjon og flere ønsker å stå frem med sine saker. Det er bare å se på sakene med Trond Giske, der flere kvinner etter hvert stod frem med sine historier, sier Vanebo. Flere kapitler i boka forklarer hvordan du skal håndtere og svare på krevende spørsmål. Hvordan du skal oppføre deg overfor journalister, og hvilke «skitne triks» som kan dukke opp, er også grundig beskrevet. - Det er naturligvis fornuftig å snakke med journalister, men de er ikke «kompisen» din under krisen. De vil prøve å komme til bunns i saken, og vil naturligvis trekke frem alt som er negativt. Jeg gir derfor noen tips om at du ikke skal senke skuldrene for mye, men opptre profesjonelt og gi tilpassede svar. Vanebo har hentet mange eksempler og lært mye av sine partikollegaer i FrP. Men de har langt fra vært alene om å bidra til boken. « Tilbake |
|
MENINGSMÅLING
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|