![]() |
|
|
Vestfossing - ny leder i Greenpeace Av Redaksjonen, 24.04.19 Frode Pleym (43) fra Vestfossen er ansatt som ny leder i Greenpeace Norge. Han har mer enn 15 års erfaring fra Greenpeace, og kommer fra stillingen som leder for kontoret i Sverige.
- Vi er vitne til en global klimabølge ledet av de unge, og det er utrolig inspirerende. De er kompromissløse og krever ikke flere rapporter, men konkret handling for verdens klima. Greenpeace skal hjelpe til med å legge press på politikere og selskaper og sørge for at de unges krav bunner ut i resultater, sier Frode Pleym.
Pleym er født i Oslo, og har blant annet bodd åtte år i Nord-Norge, men hele oppveksten fra åtte til 18 år bodde han i Vestfossen. Han har også familien sin i Øvre Eiker. Han ble aktiv i Natur og Ungdom i 1993 etter å ha sett aktivister klatre på et kullkraftverk, og han har også arbeidet i Naturvernforbundet. Siden 1999 har han jobbet for Greenpeace i Norge, Sverige, Island, Taiwan, Korea og Japan. - Jeg har fått være med på utrolig mye givende. I 2001 satt jeg i en lettbåt som konfronterte russiske oljetankere, og i 2008 bodde jeg i regnskogen i Indonesia for å stoppe hogst. Jeg synes det er viktigere enn noensinne å bruke ikkevoldelige aksjoner for å bidra til endring, sier Pleym. I november fortsetter klimasøksmålet mot staten i Borgarting lagmannsrett, der Greenpeace sammen med Natur og Ungdom har saksøkt den norske stat for brudd på Grunnlovens miljøparagraf. Å få norske myndigheter til å slutte å lete etter ny olje vil være et av de viktigste målene for Pleym i den nye stillingen. - Etter Arbeiderpartiets Lofoten-vedtak er det nå rom for store endringer i norsk oljepolitikk. Vi har funnet mer olje i verden enn vi kan forbruke hvis vi skal nå målene i Parisavtalen, så det å stanse letingen etter ny olje er det viktigste Norge kan gjøre for klimaet. Når politikerne er for feige til å ta ansvar, må vi gå rettens vei, sier Pleym. Greenpeace har i dag nesten 20 ansatte, mange frivillige og omtrent 20.000 støttemedlemmer i Norge. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|