![]() |
|
|
Vil utrede permanent løsning for småflyplasser Av Roy Hansen, 28.08.18 Regjeringen ønsker å legge til rette for god tilgang til landingsplasser for småflyaktivitet i Østlandsområdet. Samtidig ønsker Bane Nor å legge ned Hokksund flyplass for å få plass til nytt dobbeltspor. Flyplassen i Hokksund har med andre ord en usikker fremtid.
Samferdselsdepartementet har nå inngått kontrakt om et utredningsoppdrag med Oslo Economics, som skal vurdere ulike alternativer for en permanent løsning for småflyaktiviteten i Østlandsområdet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Til tross for at Norge har flere landingsplasser per innbygger enn mange andre land, opplever mange flyklubber og allmennflyvere den begrensede tilgangen til landingsplasser for norsk småflyaktivitet som utfordrende. - For småflyklubbene på Østlandet sin del er den sivile aktiviteten ved Rygge flyplass avviklet mens Kjeller flyplass er planlagt avviklet. Begge disse flyplassene er og har vært viktige for småflyaktiviteten i Østlandsområdet. Derfor søker vi nå å finne et alternativ for denne aktiviteten, sier Solvik-Olsen. Utredningen følger opp småflystrategien Utredningen som Oslo Economics skal stå for er en direkte oppfølging av strategien for småflyvirksomheten i Norge, som regjeringen la fram i 2017. Der ble det slått fast at regjeringen vil legge til rette for god tilgang til landingsplasser for småflyaktivitet, og utfordringene i Østlandsområdet er særlig fremhevet. Utredningen skal vurdere ulike alternative forslag til løsninger knyttet til landingsplasser for småflyaktiviteten. Endelig rapport med forslag til tiltak skal etter planen være ferdig innen utgangen av året. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|