![]() |
|
|
Vær på vakt mot leiebil-fellene Av Redaksjonen, 29.07.09 - Sjekk forsikringen før du setter deg bak rattet i en leiebil i utlandet, oppfordrer senior skadesjef Bjørn Knudsen i TrygVesta. Reglene kan være svært forskjellige i ulike land. Det kan i verste fall bli en dyrkjøpt erfaring. ![]() Leiebilferie kan bli en dyrkjøpt erfaring hvis du ikke er nøye med å sjekke forsikringene først. (Foto: Corbis/Scanpix) Dersom du leier bil eller moped i utlandet, bør du alltid tegne egen forsikring på kjøretøyet. Sjekk også at forsikringen dekker det ansvaret du kan pådra deg som fører av motorvognen. Dette er obligatorisk i Norge, men ikke i alle andre land. I motsatt fall kan du stå uten erstatning ved en eventuell ulykke, dersom ikke en annen kan gjøres ansvarlig for skaden. - Norske reiseforsikringer har unntak for det ansvaret du kan pådra deg som fører av motorkjøretøy i utlandet. Reiseforsikringen inkluderer vanligvis en ulykkesdekning. Denne gir imidlertid kun begrenset økonomisk dekning dersom du skulle bli ufør eller medisinsk invalid etter en skade, fremholder Bjørn Knudsen. Det kan være fornuftig at du i tillegg til reiseforsikringen også har tegnet en egen ulykkesforsikring i eget selskap hjemme i Norge. Ha full kasko Du bør også alltid sjekke om forsikringspakken som utleieselskapet tilbyr inneholder fullstendig kaskodekning. Hvis ikke, risikerer du å måtte punge ut deler av en større kaskoskade selv. Sjekk også hvor høy egenandelen er, og tegn eventuelt ekstra forsikring med bortfall eller reduksjon av egenandelen. Dersom du skal leie bil i USA, bør du sørge for å være tilstrekkelig forsikret gjennom en såkalt «Additional Liability Insurance» (ALI). Dessuten må du forsikre deg om at forsikringen også gjelder fullt ut om du krysser delstatsgrenser i USA. - Du bør alltid forvisse deg med utleier om at bilen kan brukes utenfor det land bilen leies fra, dersom det er aktuelt for deg å krysse grenser under bilturen, sier Bjørn Knudsen. Han peker også på hvor viktig det er at du fyller rett drivstoff. - Feilfylling av drivstoff, spesielt å fylle bensin på en dieselbil, kan medføre store kostnader. Utleier belaster deg med kostnadene til reparasjon hvis du fyller feil drivstoff, sier skadesjefen. Det er også svært fornuftig å bruke et seriøst utleiefirma. Det er mange aktører på markedet, og det er ikke alltid lurest å bruke det billigste. Disse kan ha begrensninger i leiekontrakten som kan innebære økonomiske konsekvenser for deg som leietaker. Advarer mot pengeutpressing Vær også oppmerksom på at skillet mellom vestlige turister og innbyggere i fattige deler av verden kan være himmelvidt. - TrygVesta har opplevd situasjoner der norske turister er blitt holdt tilbake i utlandet og forsøkt presset for penger etter trafikkulykker. Vi oppfordrer alltid de reisende til å samarbeide med det lokale politi og myndigheter, men skriv aldri under på dokumenter på et lokalt språk du ikke forstår, råder Bjørn Knudsen. Hva bør du så gjøre hvis uhellet er ute? Skadesjefen har følgende råd til bilister som skulle være er så uheldige at de krasjer i utlandet: –Det aller viktigste er å sikre skadestedet, kartlegge eventuelle personskader, utøve førstehjelp og om nødvendig tilkalle ambulanse/politi/brannvesen, sier han. God råd ved trafikkuhell i utlandet - Fyll ut skadeskjema på stedet, og få din motpart til å signere det dersom du mener uhellet er korrekt beskrevet. Det norske skadeskjemaet du har i bilen er en europeisk standard, og gjelder alle land i Europa. - Noter ned mest mulig informasjon om kjøretøyet som forårsaket skaden (bilens nasjonalitet, registreringsnummer, biltype, med mer). - Noter navn på motpartens forsikringsselskap og avtalenummer. - Noter relevant kontaktinformasjon til sjåføren av kjøretøyet som forårsaket skaden. Be om å få skrive av navn fra en form for legitimasjon. - Ta gjerne bilde av skadesituasjonen og skadene på eget og motpartens kjøretøy. - Kontakt ditt norske forsikringsselskap umiddelbart. - Samarbeid alltid med det lokale politiet og myndigheter, men signer aldri dokumenter på et lokalt språk du ikke forstår. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|