![]() |
|
|
Bekymret for tøff kommunal pengeinnkreving Av Roy Hansen, 21.10.10 Øvre Eiker kommune har satt bort all pengeinnkreving til et eksternt selskap. De skiller ikke på kommunens rikeste eller «Kåre» som er pleietrengende og ikke klarer å betale regningene sine selv. APs Bente S. Kleven var bekymret og tok opp saken i onsdagens spørretime.
- «Kåre» fyller snart 80 år, han bor hjemme og ønsker ikke plass på Eikertun eller i andre kommunale eller private omsorgstilbud. Han har en alvorlig psykiatrisk diagnose, og har besøk fra kommunens hjemmesykepleie tre ganger i døgnet. Dette er «Kåre» svært fornøyd med. Han må selvfølgelig betale for tjenestene han får fra kommunen, problemet er bare det at «Kåre» ikke åpner posten sin, regninger forfaller og går raskt til inkasso. Det ender med at man tar pant i eiendeler fra boligen, skrev Bente S. Kleven i sitt spørsmål til ordføreren.
Hun etterlyste rutiner for bedre kommunikasjon mellom inkassoselskapet og kommunen slik at «Kåre» og andre i hans situasjon ikke opplever at eiendelene deres bæres ut av leilighetene for å dekke aktuelle krav. - Vi må ikke glemme dem som faller utenfor systemet. Krav går fort til inkasso og eiendeler bæres ut av huset til brukerne. Det er derfor viktig at inkassoselskapene tar kontakt med kommunen i slike saker, sa Bente S. Kleven i onsdagens kommunestyremøte. Hun ble ikke videre oppløftet av svaret fra økonomisjef Toril V. Sakshaug som ble lest opp av ordføreren slik vanlig er. Sakshaug sa i svaret at kommunen stort sett benytter autogiroavtaler dersom de pårørende ikke kan ordne opp for «Kåre» og hans likesinnede. I noen tilfeller opprettes det også en hjelpeverge for å ta seg av slike praktiske gjøremål. I svaret ble det også sagt at rådmannen skulle se på muligheten for bedre assistanse til å opprette avtaler gjennom den enkelte avdeling som har kontakt med brukerne. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|