![]() |
|
|
Tilskudd til skogsbilveier prioriteres Av Redaksjonen, 28.03.14 I alt 4,9 millioner kroner skal benyttes på blant annet skogsbilveinettet i Buskerud i 2014. Opprusting av eksisterende skogsbilveier og spesielt bruer prioriteres. Midlene kan også benyttes til taubanedrift og drift med hest, melder Fylkesmannen.
For å utnytte skogressursene på beste måte er det nødvendig å ha et godt skogsveinett. Funksjonelle skogsveier er avgjørende for å kunne drive et konkurransedyktig og lønnsomt skogbruk. Sammenliknet med landet for øvrig har Buskerud et godt utbygget skogsveinett. I alt er det registrert 6.200 km skogsbilvei i fylket.
Dårlig standard Skogsbilveiene i fylket har varierende standard. Majoriteten ble bygget på 60- og 70-tallet, og stort sett på stedegne masser som ikke har god nok bæreevne for dagens tømmertransport. Mange veier ble også bygget på en enkel måte slik at stigning, kurver, grøfter og veibredder ikke er gode nok for en effektiv tømmertransport i dag. Sprenging av fjell ble i størst mulig grad unngått, da dette var kostnads- og tidkrevende. Dette har som regel sammenheng med dårlig bæreevne på veien i dag. Oppgradering Breddeutvidelse og forsterking av bærelag er hovedtiltakene i de ombyggingsprosjektene som blir gjennomført på skogsbilveinettet i dag. I tillegg skiftes og oppdimensjoneres stikkrenner for å kunne stå imot ekstreme nedbørsituasjoner. Tilrettelegging av funksjonelle og godkjente snuplasser for tømmervogntog blir også prioritert av eierne av veiene. Bruer i fokus Fylkesmannen i Buskerud ønsker fortsatt å sette fokus på bruer langs skogsbilveiene. Dette må sees i sammenheng med innføring av 60 tonn totalvekt på tømmervogntog. Mange bruer på skogsbilveinettet er av «tvilsom karakter». De er smale og har ukjent styrke på grunn av manglende dokumentasjon. I dag er disse flaskehalser på dette veinettet. Prioriterte bruprosjekt vil oppnå 50 prosent tilskudd på skogandelen også i 2014. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|