![]() |
|
|
Utdanning etter behov? 04.02.13 Industrilederen Ståle Kyllingstad tar i DN 1. februar d.å. til orde for en behovsprøvd utdanning i Norge. Bakgrunnen er mangelen på ingeniører. Behovet anslås til ca. 10.000.
IKM Gruppen som han selv leder mangler 2- 300. Jeg har stor forståelse for at dette begrenser gruppens fortsatte vekst og muligheter i en dynamisk næring. Behovet kan neppe dekkes ved at man alene reduserer utdanningstilbudet innenfor kunstfag blant annet musikk, dans og drama (MDD).
SSBs foreløpige tall pr. 1. okt. 2012 viser at vi har 199.554 elever i videregående skole. Av disse valgte 6.460 MDD-fag. Da er det fortsatt 193.094 elever som kan stimuleres og oppfordres til å velge realfag, blant annet med sikte på ingeniørstudiet. Da må man vise dem at dette er spennende. Her økes nå innsatsen, og lykkes man, bør det i årene som kommer gi Kyllingstad og norsk samfunns- og næringsliv økt tilgang på kvalifisert personell. Det er på denne måten vi må følge opp de utfordringer vi i dag ser som en følge av at realfagene over tid er forsømt. Problemet løses uansett ikke ved å frata ungdom tilbudet om å utvikle sine evner ved å nekte dem valgmuligheter. Men, yrkesveiledningen har en økende utfordring når den skal gi råd om hvordan arbeidsmarkedet ser ut i årene som kommer. For Norge er det viktig at styrket satsing på realfag blant annet kan øke antall ingeniører. Enten de er utdannet i Norge eller rekruttert fra utlandet blir de en del av det samfunn vi ønsker å skape. Her vil det allmenndannende kulturarbeidet være rammen om annen verdiskapende virksomhet. MDD hører med til kjerneområdet i denne del av kultursatsingen. Industriell verdiskaping kan ikke stå alene. Den avhenger som andre menneskelige aktiviteter av våre eksistensielle behov for estetikk, opplevelser og kulturell rikdom. Her ligger også ansvaret for vår nasjonale kulturarv. Som kultursjef i en middels stor norsk kommune har jeg de senere år med glede sett hvordan samarbeidet mellom kunst, kultur og næringsliv gjensidig stimulerer hverandre. Også dette er viktig verdiskaping når «Kultur og Næring» sammen utvikler seg som et fagområde med nasjonalt og internasjonalt fokus. Det blir feil å gi dagens undervisningstilbud innen kunstfag og de valgmuligheter dette gir, skylden for mangel på ingeniører. I dag gir dette tilbudet allmenn studiekompetanse. Når det i tillegg kan bygges ut med fysikk og matematikk for dem som ønsker dette, kan resultatet til og med bli en musikalsk ingeniør istedenfor en middelmådig musiker. Kultursjef i Øvre Eiker kommune Lidia Ivanova Myhre « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|