![]() |
|
|
Laget regler for sosiale medier Av Redaksjonen, 27.09.11 Buskerud fylkeskommune har nå laget råd for ansatte om bruk av sosiale medier. De håper det skal gi større trygghet og mer bruk av egne ansatte. ![]() Guro Hegna Svendsen håper at egne regler for sosiale medier skal føre til større trygghet og derved økt bruk i fylkeskommunen. Sosiale medier har de siste årene fått en stadig viktigere rolle som kommunikasjonskanal ved siden av de mer tradisjonelle mediene. Mange målgrupper nås lettere i sosiale medier, og de «nye» kanalene legger også godt til rette for medvirkning og dialog med innbyggerne. Nå har fylkeskommunen utarbeidet egne råd for ansatte om hvordan de kan bruke sosiale medier i jobbsammenheng. - Vi har erfart at det å være aktive på sosiale medier gir oss flere formidlere og bedre muligheter til å synliggjøre fylkeskommunens mange ansvarsområder til et bredere publikum, sier kommunikasjonssjef Guro Hegna Svendsen. Hun ønsker at flere ansatte, avdelinger og fylkestingspolitikere skal være aktive brukere. - Rådene som nå er på plass er ment å gi ansatte trygghet slik at de både har lyst til og tør å bruke sosiale medier i jobbsammenheng, sier hun. Følg fylkeskommunen på Facebook Buskerud fylkeskommune deltar på Facebook og har registrert mange facebooksider som tar for seg ulike fagområder i organisasjonen. Hovedsiden har vært oppe siden februar 2011 og har i dag 540 tilhengere, som er nummer tre av fylkeskommunene. Siden april 2010 har fylkeskommunen vært på Twitter, og Buskerud er den av alle fylkeskommunene her i landet med fleste følgere. Fylkeskommunen har også en egen side på YouTube der man legger ut videoer. - Flere avdelinger og rådgivere i fylkeskommunen har lenge vært aktive på sosiale medier, her kan nevnes Buskerud fylkesbibliotek og Utdanningsavdelingen. - Deres erfaringer og kompetanse har vært viktige bidrag for å utarbeide praktiske råd for hele organisasjonen. De har blant annet holdt interne kurs for kolleger i bruk av Facebook og Twitter, sier Hegna Svendsen, som mener økt kunnskap om sosial medier gir bedre og mer synlige resultater for organisasjonen. - Forbilledlig av Buskerud - Enhver offentlig virksomhet bør være tydelige på hvordan de vil forholde seg til sosiale medier. Derfor er det forbilledlig at Buskerud fylkeskommune slår fast at de skal være aktive i de sosiale mediene, sier Alf Tore Meling. Meling er forfatter, foredragsholder og rådgiver med sosiale medier som fagfelt. Han er en av forfatterne bak boka «Sosiale Medier i All Offentlighet» som kom ut tidligere i år. - Ved hjelp av dokumentet «Råd for bruk av sosiale medier i Buskerud fylkeskommune» gir de sine drøyt 2100 ansatte en ramme å forholde seg til samtidig som de klart og tydelig oppfordrer alle til aktiv deltakelse, fortsetter Meling. Utfordrer skolene Buskerud fylkeskommune er ansvarlig for videregående opplæring i fylket. Flesteparten av de ansatte er lærere i videregående skole og mange av dem deltar i sosiale nettsamfunn. - Utdanningsforbundet er fornøyd med at fylkeskommunen er langt fremme når det gjelder bruk av sosiale medier. Det viser at lærere, skoleledere og andre pedagogisk tilsatte er viktige bidragsytere til den teknologiske utviklingen, sier hovedtillitsvalgt for Utdanningsforbundet i Buskerud fylkeskommune, Thom Jambak. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|