![]() |
|
|
Åpenhet om klager mot politiet Av Redaksjonen, 08.05.09 – Det er viktig for oss å få tilbakemeldinger på jobben vi gjør. Det gjør det lettere for oss å ta tak i ting og forbedre oss slik at vi kan gi en bedre tjeneste til publikum, sier politimester Christine Fossen i en pressemelding. ![]() Politimesteren har bare funnet fire tilfeller hvor det er grunn til kritikk av politiet i Søndre Buskerud ut av totalt 37 nye klager i 2008. I 2008 mottok Søndre Buskerud politidistrikt 37 klager fra publikum. 39 klagesaker på politiets opptreden ble behandlet i fjor. Politimesteren har vurdert kun fire av klagene som berettiget. Politimesteren oppfordrer folk som er misfornøyd med politiets opptreden til å benytte sin mulighet til å klage. – Vi ønsker at politidistriktet vårt skal fremstå som en åpen og imøtekommende institusjon. For å kunne lære av våre feil, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra publikum. Vi ser på innkomne klager som en viktig «temperaturmåler» for oss, i tillegg til publikumsundersøkelser, sier politimester Christine Fossen. Det er den enkelte politimester som vurderer klagesakene til sitt politidistrikt. – Vi har tidligere hatt som hovedregel at klager rettet mot politiet skal være skriftlig. Vi har valgt å legge terskelen lavere, og jobber med å gjøre klageadgangen lettere for publikum, forteller politimesteren. Dette er blant annet ett av tiltakene i arbeidet med å bedre kommunikasjonen med minoritetsbefolkningen. Søndre Buskerud politidistrikt er med i et nasjonalt prosjekt i regi av Politidirektoratet kalt «Trygghet og tillit», som har som mål å bedre forholdet mellom politi og etniske minoriteter. – I dette prosjektet ser vi på muligheter for å gjøre det enklere for minoritetsbefolkningen i distriktet vårt å fremme en klage. Mange sliter med språkproblemer, og har av den grunn problemer med å utforme en klage skriftlig. For å bli mer tilgjengelig for alle grupper i befolkningen, er ett av virkemidlene våre å finne gode rutiner for å ta imot en muntlig klage, sier Fossen. Sett i sammenheng med det store antallet – og ikke minst mangfoldet av oppgaver, både politifaglige og sivilrettslige gjøremål som politiet har i løpet av ett år – er antall innkomne klager på politiets oppførsel ikke høyt. – Jeg føler meg trygg på at politiet i Søndre Buskerud hver dag gjør en solid og ordentlig jobb. Det er også bra at vi ikke har mottatt noen klager som går på etnisk diskriminering, sier politimesteren. Spesielt med tanke på at så mange som 19 prosent av befolkningen i Drammen har minoritetsbakgrunn, sier Fossen i en pressemelding. – På grunn vår ressurssituasjon må vi dessverre til tider prioritere litt strammere enn vi ønsker. Mange av klagene mot oss dreier seg for eksempel om at vi har vært lite imøtekommende på telefon, at vi ikke har tatt saken alvorlig nok eller at mannskapene våre ikke har tatt seg nok tid til å prate med folk, forteller Fossen. I tillegg til klagesakene politiet mottar fra publikum, blir alle episoder hvor det er mistanke om at politiet har vært skyld i en straffbar handling, meldt inn til Spesialenheten for politisaker, som er en uavhengig enhet som etterforsker om polititjenestepersoner har begått straffbare handlinger i tjenesten. Saker som behandles av Spesialenheten, inngår ikke i denne oversikten som nå legges fram av Søndre Buskerud politidistrikt. Statistikk over klagesakene i 2008: Totalt antall klagesaker rettet mot politiet i 2008: 37. Antall klagesaker som ble behandlet og avgjort i 2008: 39. Saker hvor det var grunnlag for kritikk: 4. Saker som betraktes som uheldige, men ikke grunnlag for kritikk: 8. Saker hvor det ikke er grunnlag for kritikk: 15. Saker som er avvist: 7. Saker overført til annen instans som rette vedkommende: 5. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|