![]() |
|
|
Ingen dødsulykker i Eiker-bygdene i 2014 Av Roy Hansen, 01.01.15 I 2013 omkom hele fire personer på veiene i Eiker-bygdene. I fjor var det ingen dødsulykker. Men hele 18 personer omkom på Buskerud-veiene og for landet under ett var det 152 som mistet livet i trafikken.
I desember var det én dødsulykke i Buskerud. Den skjedde på Fv. 11 i Sætre i Hurum. En personbilfører omkom i en møteulykke med en lastebil. Det gir totalt 18 omkomne på Buskerud-veiene i 2014, mot 19 året før. Det er likevel langt mer enn i 2012 hvor det kun var ni som omkom i trafikken.
Selv om antallet dødsulykker er synkende, er antall ulykker økende. I 2013 var det 298 ulykker med 561 skadde i Buskerud. I 2012 er tilsvarende tall 277 ulykker med 405 skadde. I 2014 var det hele 321 ulykker med til sammen 576 skadde. Bare i desember var det 28 ulykker med 38 skadde. Det er likevel en nedgang fra desember 2013 da det var 29 ulykker med 51 skadde og én drept i trafikken på veiene i fylket. 152 omkom i trafikken 152 mistet livet på norske veier i 2014. Dette er 35 færre enn i 2013 og det nest laveste på over 60 år. - Etter en økning i fjor med 187 drepte er vi tilbake på den nedadgående trenden med færre trafikkdrepte år for år. Vi er selvsagt glade for nedgangen. Men dette er mer enn tall og statistikk. Bak hver eneste ulykke er det en tragedie som rammer familie, venner, kolleger og lokalsamfunn, sier direktør Marit Brandtsegg i Statens vegvesen. De foreløpige ulykkestallene fra Statens vegvesen viser seks omkomne i desember-trafikken, noe som gjør at 152 mistet livet på norske veier i løpet av 2014. Ved siden av rekordåret 2012 med 145 drepte, må vi hele 64 år tilbake for å finne lavere tall: 133 i 1950. I snitt de fem siste årene har 172 mistet livet årlig. Positiv høst Det er spesielt andre halvår i 2014 som har dratt ned ulykkesstatistikken. Siden juni har alle måneder hatt til dels markant færre trafikkdrepte i forhold til året før. I første halvår i år mistet 76 livet i trafikken mot 73 i fjor, mens 76 omkom i årets seks siste måneder mot hele 114 i 2013. - Vi arbeider nå med å analysere ulykkene. Det er møte- og utforkjøringsulykkene som dominerer med hele tre av fire trafikkdrepte. Vi ser også at flere eldre trafikanter – fra 65 år og oppover – omkommer enn tidligere. Denne aldersgruppen utgjør 30 prosent av de omkomne i trafikken, sier Brandtsegg. I tillegg utgjør manglende bruk av sikkerhetsutstyr en direkte medvirkende dødsårsak i mange ulykker. - Mens over 90 prosent av alle i bil bruker bilbelte, er det over 40 prosent av de omkomne som ikke har brukt bilbelte. Vi vet at bilbelter er livredder nummer én i trafikken. Men likevel er det ubegripelig mange som tar det fatale valget med å ikke klikke beltet på plass, sier hun. Fortsatt kamp Statens vegvesen lover enda sterkere kamp mot trafikkdøden. - Vår viktigste våpen er kunnskap – hva, hvor, hvorfor og hvordan. Vi rykker ut og analyserer alle dødsulykkene. Vi vil sette inn de tiltakene som vi vet virker på steder hvor de gir dokumentert størst effekt. Det vil fortsatt bli arbeidet systematisk og langsiktig på bred front. Dessverre finnes det ingen «quick fix» innen trafikksikkerhet. Kunnskapen bidrar til å utvikle dagens tiltak og finne nye og effektive tiltak, sier Marit Brandtsegg i Statens vegvesen. ![]() Direktør Trafikksikkerhet, miljø- og teknologiavdelingen, Marit Brandtsegg i Statens vegvesen. (Foto: Knut Opeide) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|