![]() |
|
|
Sko bilen for vinteren Av Kjersti Øksnes, 21.10.08 Snart er det kuldegrader, snø, glatte veier og behovet for dekkskifte melder seg. I tillegg er det et par andre vinterforberedelser å tenke på for bileiere. ![]() DEKKSKIFTE PÅ TIMEPLANEN: Fristen og behovet for å skifte til vinterdekk nærmer seg. På Eiker Motorshop i Hokksund, er Leng Khar T. Vung og de andre travelt opptatt med dekkskifte for tida og har mye å henge fingrene i. Dagen vi bør ha skiftet dekk er fredag 31. oktober og skal det gjøres uten hjelp av kyndige bør mønsterdybde være én av tingene du ser på, forklarer Svein Rust i Eiker Motorshop, til Eikernytt.no. Helst fem - seks millimeter - Det må være et tilfredsstillende mønster på dekkene og minimum er tre millimeter. Men hvis det er så lite, så er det dårlige vinterdekk. Jeg anbefaler ideelt sett fem til seks millimeter. Gummien må være myk nok, for hvis dekkene er for harde, kan det være farlig, og det er ikke bare antall pigger som er igjen på dekkene som avgjør kvaliteten, forklarer Rust. Fokuset når det selges dekk er på bremselengde og hvor fort en bil klarer å stoppe hvis noe uforutsett skulle skje, som hvis et barn løper ut i veien. - Når vi selger fokuserer vi på at kunden skal klare å stoppe i tide og folk har generelt høy fokus på sikkerhet. Vi forventet høy etterspørsel etter billige dekk i forbindelse med finanskrisen, men det har det ikke skjedd. Det er blant annet stor etterspørsel etter noen dekk som vant NAF Motor-testen og folk er mer opptatt av kvalitet på vinteren enn på sommeren, sier Rust. Pigg eller ikke Pigg eller ikke pigg er det også mange som vurderer når det skal skiftes til vinterdekk, og Svein mener det får være opp til hver enkelt hva som velges. - Her i området er det rundt 70 til 80 prosent som kjører piggfritt. Det har med behov å gjøre, hvor og hvordan vi kjører. De som bor i høyden, på Konnerud eller på Bommen-feltet for eksempel, ber om piggdekk. I tillegg er det veldig mange kvinner som foretrekker piggdekk, for det gir en trygghetsfølelse og så sender vi en del piggdekk til Nord-Norge, forteller Svein. Rett type bolter eller muttere er også viktig hvis jobben skal gjøres på egen hånd og Rust anbefaler å høre med fagfolk hvis det er usikkerhet i forhold til dette. - Pass på at det er rett type bolter eller muttere, og det kan være forskjellige til vinter og sommer. Det er også forskjellige typer innfestninger på bolter og det er det viktig å være klar over. Helst bør folk skru på med en momentstav, ikke for hardt og ettertrekke etter fem til 10 mil. I tillegg før dekkene settes på igjen, vask dem med motorvask slik at gripefeltet blir best mulig, sier Rust. I tillegg krever snø og kulde at bileiere tenker på smøre lister og låser med silikon. - Det kan være lurt å smøre listene og låsene før vinteren kommer. I tillegg er det viktig å vaske dekk, sjekke olje og frostvæske. Å sjekke batteriet og lysene er heller ikke så dumt i tillegg til å ha en isskrape liggende i bilen, avslutter «dekkmannen» i den hektiske butikken. ![]() Vintersjekk av bilen 1. Frostvæske (riktig type). 2. Sjekke oljen. 3. Sjekke batteriet. 4. Smøre lister og låser med silikon/olje. 5. Sjekk at lys er riktig justert. 6. Ha en isskrape og snøkost i bilen. 7. Finn fram motorvarmerkabelen. 8. Vask vinterdekkene før de settes på. Råd ved hjulskift 1. Sett bilen på et rett underlag – helst ikke på løs grus. 2. Ha en god jekk, plasser den riktig, se instruksjonsbok. 3. Løsne hjulmuttere/bolter før bilen jekkes opp. 4. Plassere hjulene riktig i henhold til «rulleretning». Noen dekk har piler/merke som viser rulleretning. 5. Sett de beste foran dersom det er stor forskjell på slitasje på dekkene. Har du firehjulstrekk, se bilens instruksjonsbok. 6. Når du skal trekke til hjulbolter/muttere skal det trekkes til med oppgitt moment, som varierer noe fra bil til bil (ligger ofte mellom 90-120 nm.). Det anbefales å benytte en momentnøkkel eller momentstav. 7. Sjekk lufttrykket. 8. Etter noe tids kjøring bør du sjekke om hjulmutteren/bolter sitter. Kilde: www.naf.no og Svein Rust (Eiker Motorshop) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|