![]() |
|
|
Vil fase ut tilbudet til elever med spesielle behov Av Roy Hansen, 25.01.19 Fylkesdirektøren for utdanning i Buskerud, Jan-Helge Atterås, vil fase ut tilbudet om undervisning til elever med spesielle behov på Eiker videregående skole. Det er verken ansatte eller tillitsvalgte i Øvre Eiker glade for.
Saken skulle behandles i Hovedutvalget for utdanning 19. desember i fjor, men ble trukket da utvalget ikke hadde rukket å diskutere saken med de tillitsvalgte. Saken kommer derfor opp igjen til behandling 29. januar med samme innstilling.
Der foreslås det at tilbudet ved Eiker fases ut, slik at eksisterende elever ikke flyttes, men at det heller ikke tas inn nye elever fra og med høsten 2019. Årets gruppe på Vg1 på Eiker er større enn på lang tid, noe som gjør at skolen får litt bedre tid til å forberede overgangen enn hvis gruppen hadde vært liten. Den foreløpige oversikten over tilmeldinger for neste år i nedslagsfeltet for Eiker, Kongsberg og Buskerud vgs. indikerer på sin side at det allerede høsten 2019 ikke kan bli Vg1-grupper over en viss størrelse ved alle tre skolene. Det er ikke sannsynlig at Viken vil påvirke dette bildet i fremtiden. Høsten 2019 kan derfor være et gunstig tidspunkt å gjennomføre dette på, heter det i innstillingen fra fylkesdirektøren. Det vurderes at fremtidige elever vil få en akseptabel reisevei til en av de andre skolene i nedre Buskerud, hvis et slikt tilbud opphører på Eiker. Det opprinnelige forslaget om opphør også på Drammen vgs. innebar at Åssiden vgs. skulle forberedes for å ta imot flere elever i kategori b. Selv om tilbudet ved Drammen vgs. ikke røres i denne omgang, anbefaler gruppen likevel at Åssiden vgs. allerede nå forberedes med tanke på at flere elever i kategori b) vil søke og bli tatt inn på yrkesfaglige program. ![]() Fylkesdirektøren for utdanning i Buskerud, Jan-Helge Atterås, vil fase ut tilbudet om undervisning til elever med spesielle behov på Eiker videregående skole. Kraftige lokale reaksjoner De tillitsvalgte og ansatte ved Eiker vgs har sendt et langt brev til utdanningsdirektøren i fylket i anledning forslaget om å legge ned spesialundervisningen på skolen. Dette er hva de anfører overfor Hovedutvalget, som skal tan endelig stilling til saken 29. januar: • Skolens beliggenhet i elevenes nærområde er viktig for denne elevgruppens utvikling og livsmestring. Fagmiljøet rundt elevene jobber blant annet målrettet for at de skal mestre kollektivtransport på lik linje med skolens øvrige elever. En økt reisevei for denne elevgruppen vil gjøre det umulig å nå dette målet og vil virke negativt på elevenes utvikling og læring. Økt reisevei vil også være kostnadsdrivende. • Skolen har et godt kvalifisert fagmiljø rundt denne elevgruppen. Dette vises gjennom elevers trivsel, læringsutbytte, utvikling, gode tilbakemeldinger fra foresatte, avgiverskoler og eksterne samarbeidspartnere. • Det er etablert en tydelig, individuell tilpasset og praksisnær pedagogikk i elevenes nærmeste utviklingssone. • Kompetansen i dette fagmiljøet er nyttig og relevant for resten av skolen. • Elevene har gode nettverk både i skolen, men også i nærmiljøet. • Det er etablert et godt samarbeid med avgiverskoler, samt de institusjoner og arbeidsgivere som skal inkludere elevene etter endt skolegang. Planlagte og tilrettelagte overganger i nærmiljøet er svært viktig for elevgruppen. • Skolen har tilstrekkelige og godt egnede lokaler til å skape gode læringsprosesser for denne elevgruppen. • Elevene opplever trygghet i en skole av denne størrelse, og er naturlig integrert med andre elever i undervisningsfrie perioder. • I en kombinert skole er det viktig for læringsmiljøet at forskjellighet verdsettes. • Inkludering av alle elever i videregående skole er et viktig prinsipp i vårt samfunn. En sentralisering av skoletilbudet for disse elevene vil stride mot dette prinsippet. • Funksjonshemning handler om forskjellige måter å leve i samfunnet på. Dette bør det ikke bare undervises i, men også erfares. Selve testen på vår humanitet består i hvordan vi forholder oss til annerledeshet. • For å imøtekomme verdiene og krav i læreplanens generelle og/eller overordnede del, er det viktig for en skole å ha et mangfold. • Skolen har også egnede kroppsøvingsfasiliteter som benyttes av denne elevgruppen. Skolen har hatt økt fokus på kroppsøvingsfaget, og har styrket dette med kroppsøvingslærer for disse elevene. Kroppsøving er en viktig faktor for helse og livsmestring. • Skolen er en lærebedrift med tre lærlinger. En av lærlingene er lærling i barne- og ungdomsarbeiderfaget og jobber på denne avdelingen. • Slik organiseringen av ressursene rundt disse 12 elevene må være, kan vi ikke se at en slik foreslått endring vil medføre kostnadsreduksjoner. Utdanningsforbundet er imot Utdanningsforbundet med Camilla Helen Landsverk i spissen skriver følgende: Argumentene for å stoppe denne utfasingen er mange. I første omgang tenker vi det er uhensiktsmessig å utfase et opplæringstilbud for elever med spesielle behov i sluttfasen til Buskerud fylkeskommune som virksomhet. Vi er nå inne i tunge prosesser med tanke på regionsreformen, der det blir nye kommuner og nye fylkeskommuner. I løpet av høsten skal det konstitueres nytt fylkesting i Viken, og Drammen, Svelvik og Nedre Eiker blir Nye Drammen kommune. Åssiden videregående skole, som anses som en av de skolene som vil overta elevene fra Eiker vgs, vil også gå igjennom en omstillingsprosess og store endringer både politisk og administrativt i forbindelse med dette. Øvre Eiker, der Eiker vgs befinner seg, vil bestå som egen kommune. Derfor tenker vi at det er spesielt viktig ikke å flytte et slikt tilbud i denne sårbare fasen. Støttesystemene i forbindelse med samarbeid mellom kommunen og fylkeskommunen mener vi er uhensiktsmessig å endre på nå, og vil påvirke elevene og Øvre Eiker sine innbyggere på en negativ måte. Utdanningsforbundet stiller også spørsmål ved den økonomiske gevinsten ved å flytte dette tilbudet, da en på de andre skolene, kanskje først og fremst Åssiden, pr i dag ikke har de arealene som kreves ved flytting av disse elevene. Er det hensiktsmessig å flytte disse elevene til en skole som allerede har utfordringer i med tanke på en fragmentert organisering? Eiker videregående skole har fasiliteter og utstyr til å ivareta sitt tilbud, og et fagmiljø som yter god tilrettelegging og service til de omtalte elevene, heter det i brevet. ![]() Hovedutvalget for utdanning skal den 29. januar ta stilling på om avdelingen for spesialundervisning skal fases ut fra Eiker vgs og flyttes til eksempelvis Drammen vgs. Dette er både lærere og tillitsvalgte sterkt kritiske til. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|