![]() |
|
|
490 mill. kroner på å ta igjen forfall på fylkesveiene Av Redaksjonen, 22.05.13 Buskerud fylkeskommune vil bruke nær 490 millioner kroner de neste fire årene på å ta igjen forfall på fylkesveiene. Tiltakene skal i hovedsak prioriteres på veier med høy trafikk der forfallet er kommet langt.
Satsingen på å ta igjen forfallet er det største enkeltområdet i handlingsprogrammet 2014-2017 som nå skal sendes ut på høring til kommuner og interesseorganisasjoner. Høringsfrist er 1. oktober.
Politikerne i hovedutvalget for samferdselssektoren i fylkeskommunen behandler saken neste torsdag. Handlingsprogrammet er et styringsdokument som angir hvilke midler som skal brukes til fylkesveiene i perioden 2014-2017. Det omfatter både driftstiltak og investeringstiltak. Gående og syklende Tilrettelegging for gående og syklende er et annet høyt prioritert område. 95 millioner kroner er forutsatt brukt til tiltak for gående og syklende i forbindelse med skolevei samt til sykkeltiltak i Buskerudbyområdet. Nullvisjonen for drepte og hardt skadde er viktig, og satsing på tiltak for å redusere skadeomfanget ved utforkjørings- og møteulykker samt ulykker med gående og syklende involvert, videreføres. Det er prioritert å se ulike tiltakstyper i sammenheng. Deler av midlene til infrastrukturtiltak for kollektivtransporten benyttes derfor til å ruste opp holdeplasser til universell utforming der veien samtidig blir forsterket. For øvrig er det satt av midler til kollektivtransporttiltak i Buskerudbyen. Ulike tiltak i Buskerudbyområdet Fylkeskommunen har i handlingsprogrammet for 2014-2017 forutsatt å bruke mye midler til ulike tiltak i Buskerudbyområdet, men det er langt fra nok til å få et godt kollektivtilbud som er tilrettelagt for gående og syklende før Buskerudbypakke 2 iverksettes. Det må suppleres med midler fra en videreført belønningsordning. Handlingsprogrammet vil bli sluttbehandlet i fylkestinget i desember 2013. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|