![]() |
|
|
Frykter Vegvesenet bygger ny dødsfelle Av Roy Hansen, 04.05.11 Gårsdagens folkemøte om ny Jutebru i Vestfossen levner ingen tvil. Lokalbefolkningen tror Vegvesenet og Buskerud Fylkeskommune er i ferd med å bygge en ny dødsfelle. Kritikken haglet mot planene, som ikke har gang og sykkelvei fram til Torespæren slik det opprinnelige forslaget hadde. ![]() Prosjektleder i Statens Vegvesen, Kari Floten, orienterer om planene om ny Jutebru med tiførselsveier i Vestfossen under folkemøtet på Strandajordet i går kveld. Statens Vegvesen hadde i går invitert til folkemøte på klubbhuset til VIF på Strandajordet. Vel 50 oppsittere og andre interesserte hadde møtt opp for å se de nye planene for gjennomføring av ny Jutebru i Vestfossen. Dette er planer som til stor del bygger på reguleringsplanen fra 1989, men med ett viktig unntak. Det er ikke planlagt noen gangvei på strekningen fra gressbanen til Torespæren. Det møtte sterke protester fra de frammøtte og ikke minst naboene som til daglig ser hvor farlig denne veistrekningen er. Selv om det her ikke er snakk om mer enn 500 til 600 meter gangvei, mente Vegvesenet at det ikke var penger i prosjektet til å bygge en slik vei. Dagens vei er ikke mer enn 5,5 meter bred. Med en ny Jutebru kommer også busstrafikk og tungtrafikk til å gå på denne veien. Med vel 2,5 meter brede kjøretøy er det ikke plass til fotgjengere som skolebarn og andre på denne veien. Det blir den reneste dødsfelle, sa flere på møtet. Ingen trøst Selv om forslaget til ny Jutebru med tilførselsvei ble godt mottatt, var det strekningen uten gangvei som fikk mest oppmerksomhet. Senioringeniør Arne Gunnar Sem hadde imidlertid ingenting å komme med som kunne trøste beboerne og de frammøtte. Det eneste han kunne love var at de skulle forsøke å få gangveien inn i neste planperiode, men det var det til syvende og sist politikerne som skulle bestemme. Det betyr i beste fall penger til en slik gangvei i 2014. Kommuneplanlegger Marte H. Lie var også med på møtet. Hun la ikke skjul på at kommunen helst ville ha en løsning med gangvei hele veien fram til Torespæren slik de opprinnelige planene gikk ut på. En av dem som var meget kritisk til løsningen som Statens Vegvesen la fram, var Freddy Berg. - Politikerne i Øvre Eiker og kommunestyret må jobbe aktivt for en forlengelse av gangveien og planavdelingen må ta tak i dette med en gang, sa han og mente de måtte presse fram penger til en slik løsning. Andre igjen kalte dette en ren dødsfelle. Med stor trafikk av både busser og lastebiler, ville dette bli en dødsvei. Vegvesenet på sin side mente dette ville gå og at trafikken neppe ville øke så mye. Trafikkberegninger har Vegvesenet bommet ettertrykkelig på før, og påstandene fikk liten gehør i forsamlingen. Skal ut på høring Reguleringsplanen skal nå justeres litt og så sendes ut på høring, enten i juni eller i begynnelsen av august. Det er et mål at saken skal være ferdig behandlet i løpet av høsten i kommunestyret. Anleggsstart kan da skje neste sommer om alt gå greit. Det er nemlig en del skjær i sjøen - som grunnerverv. Vegvesenet håpet at de skulle komme til en minnelig ordning med grunneierne. Det er flere som må avstå grunn til det nye veiprosjektet og trolig må et par uthus og et hus rives. Dersom erstatningene kan løses med forhandlinger, kan det gå raskt å komme i gang. Hvis ikke må dette løses ved skjønn og da renner månedene på. Ny Jutebru kan da bli betydelig forsinket. ![]() Planforslaget vakte stor interesse, men langt fra alle var fornøyd med det dem så. ![]() Kari Floten (nærmest) diskuterer her med naboer til veiprosjektet om mulige løsninger. De mener veien vil bli en dødsfelle med tungtrafikk og busser på en 5,5 meter smal vei og ville ha gangvei helt fram til Torespæren med en gang. Vis større kart Det er en strekning på 550 meter som ikke vil få gangvei dersom forslaget blir vedtatt. Naboene til veien kaller dette rene dødsfellen med tungtrafikk på en 5,5 meter bred vei. I dag er det bare mindre biler som kan kjøre på veien på grunn av for lav høyde på dagens bru. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|