![]() |
|
|
Nettet trumfer skrankene til Statens Vegvesen Av Redaksjonen, 17.01.20 Opp mot 9 av 10 foretrekker nå Statens Vegvesens selvbetjeningsløsninger på nett fremfor å ringe eller møte opp på en trafikkstasjon.
- Vi har gjennom mange år utviklet en rekke selvbetjeningsløsninger for å gjøre det enklere, sikrere og raskere – for brukerne våre og for oss. Her sparer både den enkelte og samfunnet tid og penger, sier Bodil Rønning Dreyer i Statens Vegvesen.
Selvgjort er velgjort I snitt var det i 2019 en økning på syv prosent i andelen som foretrekker de ulike selvbetjeningsløsningene på vegvesen.no fremfor telefon eller oppmøte på trafikkstasjon. - Brukerne er svært godt fornøyd med tjenestene på nettet og andelen som velger disse løsningene øker stadig, sier Dreyer. Nær 9 av 10 foretrekker nå å sjekke kjøretøyopplysninger selv på vegvesen.no, fremfor å ringe eller møte opp på en trafikkstasjon. 8 av 10 oppgir at de vil levere salgsmelding eller omregistrere kjøretøyet sitt på nettsidene. Samtidig er det slik at den faktiske bruken overgår intensjonen om bruk. Så mange som 9 av 10 salgsmeldinger leveres nå på nett, mot 8 av 10 i fjor vår. Årlig leveres 1,2 millioner salgsmeldinger. Flere i byene og flere blant de unge I Oslo og på Østlandet er det generelt en høyere andel som foretrekker vegvesen.no fremfor å ringe eller møte opp på en trafikkstasjon. I Oslo ønsker kun 13 prosent å bruke telefon eller trafikkstasjon for å levere salgsmelding, mot 25 prosent i Nord-Norge. Våren 2019 var tallene henholdsvis 15 og 32 prosent. Aldersgruppen 60+ har tradisjonelt vært en seig materie for endrede vaner, men også her er vanene i endring. Kun 25 prosent i denne aldersgruppen foretrekker nå å ringe eller møte opp på trafikkstasjon for å levere salgsmelding, mot hele 37 prosent våren 2019. I alderen 18-29 år er det nå kun 13 prosent som sier de foretrekker å ringe eller møte opp, mot 21 prosent i fjor vår. Fakta om selvbetjeningsløsninger • Statens Vegvesen tilbyr over 25 ulike selvbetjeningsløsninger på vegvesen.no. • De største tjenestene er knyttet til kjøp og salg av bil og førerkort: - Salgsmelding og omregistrering (kjøp og salg av bil), utgjør det største volumet med henholdsvis 1.200.000 og 750.000 i året. - Dernest følger tjenester knyttet til førerkort. Det er f.eks. 210.000 som årlig søker om førerkort, og 80.000 som mister førerkortet sitt og må melde det tapt. • Sist lanserte tjeneste var digitalt førerkort. Per 1. januar 2020 var det hele 1.160.877 som hadde lastet ned og aktivert sitt digitale førerkort. ![]() Opp mot 9 av 10 foretrekker nå Statens Vegvesens selvbetjeningsløsninger på nett, fremfor å ringe eller møte opp på en trafikkstasjon. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|