![]() |
|
|
Leverer det du trenger - når du trenger det 09.07.18 Å forvalte offentlig eide samfunnsbedrifter er en formidabel utfordring. Det grunnleggende er likevel at en samfunnsbedrift skal jobbe for deg og meg, og alltid levere tjenester vi ikke kan være foruten - når vi trenger det. Det kommer ikke gratis.
I sommer har vi sett at brannmannskap må rykke ut til branner i knusktørre skoger. Mange har fått SMS-varsler om vanningsrestriksjoner. Er det en selvfølge at disse allmennyttige tjenestene finnes? Og hvor mye skal de koste?
En årviss, sommerlig forlystelse fra enkelte aviser i juli, er å trekke fram gebyrkostnadene i ulike områder av landet. Da er nyheten om pris på tjenestene våre medlemmer leverer, hovedoppslag. Det sies lite om ulikhetene i vårt langstrakte land, med by og grend, eller fjorder og fjell. Dette kan gi utslag i store ulikheter, da det gir store kostnadsforskjeller å levere samme tjeneste. Derfor, hvis vi tenker over det, så er det ikke spesielt overraskende at prisene kan bli til dels svært ulike. Norske myndigheter ønsker at vi skal ta hele landet i bruk, og innbyggere og næringsliv forventer at de grunnleggende tjenestene leveres tilnærmet like godt over alt. Det koster. Likevel, levering av livgivende vann til ditt hjem et helt år for en hel familie, koster altså ikke mer enn prisen av en allværsjakke. Tenk over det. De fleste av KS Bedrifts medlemmer har til felles at de utfører tjenester som er svært grunnleggende for folks behov i hverdagen. Når du står opp slår du på lyset. Går du på toalettet, trekker du ned. Du vasker hendene i rent vann som ikke slutter å renne før du selv skrur av. Avfallet hentes hjemme hos deg og behandles til beste for miljøet. Brannmannskapet bruker bare minutter før de er på plass ved brann- eller redningsoppdrag. Alle disse tjenestene er grunnleggende i oppbyggingen av samfunnets struktur. Lokalt næringsliv skaper arbeidsplasser, og skal også være trygge på at disse tjenestene blir levert. I Norge fungerer dette fantastisk bra. Så bra at du ikke tenker på det. Bakom ligger det imidlertid en formidabel jobb. Vann, brann, avløp, avfall og elektrisitet. Om disse tjenestene ikke fungerer, stopper Norge. Det stilles følgelig store forventninger til både kvalitet og leveringssikkerhet. Levering av slike tjenester, og ikke minst folks forventninger i forhold til dem, tilsier at våre medlemmer i høyeste grad forvalter et samfunnsansvar. Derfor er det viktig å finne balansen mellom forståelsen for dette ansvaret og innbyggernes forventninger til tjenesten, fordi det påvirker både pris og innhold. Skikkelighet, pålitelighet og trygghet må ligge til grunn for arbeidet som utføres. Fellesskapet må ha nytte av investeringene sine, og eierskapet må drives på beste måte for innbyggere og næringsliv. Samfunnsbedriftene har da også investert milliarder i sitt samfunnsansvar til beste for deg og meg. Deres oppdrag er å levere det du trenger av disse tjenestene – når du trenger det – og til en pris som kan forsvare at tjenesten fortsatt blir levert. Øivind Brevik administrerende direktør KS Bedrift « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|