![]() |
|
|
Avviste borgerlig forslag om veifinansiering Av Redaksjonen, 23.03.10 I starten av Samferdselsutvalgets møte i dag 23. mars, fremmet Morten Eriksrød (H) forslag til uttalelse om å bruke offentlig/privat samarbeide (OPS) for raskere bygging av veier og baner i Buskerud.
Uttalelsen ble fremmet på bakgrunn av samferdselsminister Magnhild Meltvedt Kleppas nye politiske signaler om at hun vil åpne for nye måter å få samferdselsprosjekter realisert på.
Forslagets som ble fremmet på vegne av Høyre og Fremskrittspartiet lyder: «Samferdselsutvalget i Buskerud ønsker en raskere utbygging av de fem viktige stamveiprosjektene og jernbanetilbudet i fylket. Vi er positive til de nye signaler som nå kommer fra samferdselsministeren, om nye måter å realisere større samferdselsprosjekter på. Samferdselsutvalget vil derfor be om at rådmannen på nytt vurderer hvilke prosjekter i Buskerud som kan være aktuelle for OPS-utbygging, og hvilke som eventuelt bør realiseres først». Etter et kort gruppemøte i flertallspartienes gruppe (AP, SP og SV) meddelte utvalgets leder at flertallspartiene avviser å behandle forslaget om saksutredningsoppdrag til rådmannen, fordi forslaget ikke var fremmet før sakslisten ble godkjent. I en kommentar til utvalgslederen og flertallspartienes behandling av spørsmålet, sier Morten Eriksrød at han beklager at Underbakke og flertallspartiene ikke nå ønsker å se på dette på nytt, og velger å stå ved sitt opprinnelige vedtak om å si nei til OPS. Dette er mer enn beklagelig, fordi vi allerede nå (det første året i 10-årsplanen) ser at Regjeringen ikke makter å bevilge de penger de har lovet. For Buskerud har vi de fem større og viktige veiprosjektene: Sokna-Ørgenvika, E-134 i Kongsberg, Rv. 23 i Røyken og Lier, E-16 til Hønefoss og Rv. 35 fra Hokksund, samt Ringeriksbanen som kunne sikres raskere realisering dersom vi i Buskerud kunne ta OPS-gjennomføring i bruk. - At Underbakke og flertallspartiene ikke vil støtte de nye tanker fra Meltvedt Kleppa er synd, og at Buskeruds innbyggere da forhindres fra raskere å få løst de mest prekære samferdselsprosjekter bør man merke seg. Partipolitiske kjepphester om privatallergi sitter altså sterkt i Buskerud fylkes nåværende politiske ledelse, avslutter Morten Eriksrød. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|