![]() |
|
|
Ny undersøkelse viser høy tillit til lokalavisene Av Redaksjonen, 12.05.16 Vi stoler på lokalavisene. Kun NRK, Aftenposten og Dagens Næringsliv gjør det bedre enn lokalavisene i Norsk Tillitsundersøkelse 2016.
Dermed knuser lokalavisene flere av gigantene i norsk mediebransje. Faktisk har mer enn dobbelt så mange nordmenn tillit til lokalavisen sin som til VG, Dagbladet og Nettavisen.
Markeds- og informasjonssjef Geir K. Hus i Landslaget for lokalaviser (LLA) gleder seg stort over at lokalavisene havner i tetsjiktet i undersøkelsen. – Jeg tror lokalavisene har tillit blant lesere og annonsører fordi vi både er lim og lupe i nærmiljøene til folk. Vi er lim i den forstand at vi knytter folk sammen og skriver om det som angår dem i hverdagen. Vi er lupe fordi vi følger med på det politikerne, byråkratene og andre med makt holder på med. Lokalavisen finner en god balanse mellom det positive og det konstruktive, sier Geir K. Hus. – Lokalavisene har alltid vært en viktig bauta i norske lokalsamfunn. Ikke bare har lokalavisene vært viktige som agendasettere av saker av stor lokal betydning, men de har også tatt rollen som en positiv bidragsyter i lokalsamfunnet på alvor. Det får de nå betalt for i form av høy tillit i befolkningen, sier Preben Carlsen, konsernsjef i Trigger. Null tillit til kjendisjournalistikken På bunnen av skalaen havner TVNorge, samt ukebladene Her og Nå og Se og Hør. Kun to prosent av de spurte oppgir at de har tillit til TVNorge, én prosent sier det samme om ukebladet Her og Nå, mens ingen av de spurte ser ut til å feste noe særlig tillit til Se og Hørs troverdighet. – Her er det trolig stoffområdet, med kjendiser, nye par og underholdning som spiller inn. Disse mediene har nok troverdighet på områdene de dekker, men de vil aldri komme høyt på listen over det folk flest legger i begrepet «å stole mest på». Hvis spørsmålet hadde vært hvem folk stoler mest på som formidler av kjendisnyheter, ville nok listen sett annerledes ut, sier Carlsen. Journalister har lavere tillit enn næringslivsledere Bare én av tre nordmenn har tillit til journalister. Dermed har færre tillit til journalistene enn mange av kildene de skal dekke kritisk, viser ferske tall fra Tillitsundersøkelsen 2016. Undersøkelsen viser at bare 27 prosent av de spurte opplever at journalister er til å stole på. Til sammenlikning sier 29 prosent det samme om næringslivsledere, og 38 prosent om ledere i offentlige virksomheter. – Når nordmenn stoler mer på ledere i private og offentlige virksomheter enn på journalistene som er satt til å dekke dem, har mediene et alvorlig problem – i alle fall hvis de ønsker å opprettholde sin rolle som samfunnets vaktbikkje, sier Preben Carlsen. Han tror en del av forklaringen bak journalistenes svake renommé handler om medienes kamp mot fallende opplagstall og budsjetter, og utviklingen mot en mer kommersielt drevet journalistikk i lys av dette. – Det er svært uheldig når volumfokuset i mediene går på bekostning av kvalitetsjournalistikken. Vi ser stadig oftere at gode saker blir prioritert ned, hvis de krever arbeidsinnsats og tid av journalistene selv, til fordel for alle de lettbeinte klikksakene mediene pusher ut. Jeg er ganske sikker på at det påvirker troverdigheten deres negativt, sier Carlsen. Vi stoler mest på de «gamle» mediene Undersøkelsen viser at papiravisene, på tross av dramatisk nedgang i opplagstallene, har langt høyere troverdighet i befolkningen enn nettavisene. Bortimot annenhver nordmann, sier de har stor tillit til informasjon de får gjennom papiraviser, mens under hver tredje av oss sier det samme om nettaviser. – Det sier noe om at folk opplever de tradisjonelle papiravisene som mer etterrettelige og dyptgående enn nettavisene. Det blir spennende å se hvordan de digitale mediene vil jobbe for å bygge opp den tilliten de er avhengige av for å utføre journalistikkens oppdrag som «vaktbikkjer» i et samfunn der stadig flere stemmer kjemper om både oppmerksomheten og sannheten, sier Carlsen. Om Norsk Tillitsundersøkelse Kampen om troverdigheten har aldri vært større. Medier, offentlige og private virksomheter, organisasjoner, ledere, politikere, fageksperter, bloggere, kjendiser og idrettsprofiler kjemper alle om tillit i en befolkning som sliter med å orientere seg i en informasjonsjungel med altfor mange valg. I en kaotisk mediehverdag blir tillit og troverdighet viktigere for å stå ut og nå frem med det du har på hjertet. ![]() – Når nordmenn stoler mer på ledere i private og offentlige virksomheter enn på journalistene som er satt til å dekke dem, har mediene et alvorlig problem, sier Preben Carlsen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|