![]() |
|
|
Vedtok budsjett etter to timer lang debatt Av Roy Hansen, 18.12.16 Kommunestyret i Øvre Eiker vedtok med knappest mulig margin neste års budsjett. Det skjedde etter en vel to timer lang debatt der mange hadde mye de skulle ha sagt. Adrian Tollefsen satte «ny rekord» i det innlegg med 21 minutter.
Med 19 mot 18 stemmer vedtok kommunestyret i Øvre Eiker neste års budsjett etter en vel to timer lang debatt. Det ble en debatt preget av solide innlegg og gode, men lange orienteringer om tingenes tilstand og fremtidig satsing.
Men det var også en debatt som tydelig viste avstanden mellom posisjon og opposisjon i Øvre Eiker selv om årets debatt var langt mer dempet enn tidligere. Posisjonens mange forslag om innsparing og mulig konkurranseutsetting av oppgaver ble naturlig nok hovedtemaene. Opposisjonen bestående av AP, SV, MDG og SP var ikke villig til å «legge gamlemor ut på anbud». De var også bekymret for virkningen av de fleste av forslagene som posisjonspartiene H, FrP og KrF hadde lagt på bordet. Saksordfører og gruppeleder for AP, Jørgen Firing, var spesielt bekymret for reduksjonen i skole der det lå an til en reduksjon for tredje år på rad. Han var heller ikke veldig imponert over regjeringen som kuttet bevilgningen til de fem ekstra lærerstillingene på Hokksund Ungdomsskole. Firing var også provosert over de mange privatiseringsforslagene fra posisjonen og mente forslaget om å konkurranseutsetting av bofellesskap har skapt frykt og usikkerhet blant de svakeste i kommunen. Firing fremmet i tillegg til sine opprinnelige forslag fra Formannskapet, også et forslag om at de skulle øke bevilgningen for startlån fra syv til 25 mill. for å kunne bruke dette aktivt i sin sosialpolitiske handlingsplan. Omstilling må til Det er slik at gruppelederne får ekstra lang taletid i forbindelse med budsjettdebatten i årets siste møte. Dette benyttet Adrian Tollefsen (H) seg av til det fulle. Ifølge ordføreren satte han ny rekord med sitt 21 minutter lange innlegg. Han presiserte i sitt innlegg behovet for omstilling og at de ikke kunne fortsette å låne til alt de trenger av investeringer. Da sprekker nemlig kommunens egen handlingsregel for hvor mye gjeld de kan ha pr. innbygger. Han anslo lånebehovet til 280 mill. de nærmeste årene. Under behandlingen i kommunestyret endret posisjonspartiene blant annet forslag om at to konkrete bofellesskap skal vurderes satt ut på anbud. Nå blir det opp til rådmannen å se på denne modellen med åpne øyne. - Grep kan gjøre vondt, men det nytter ikke å stikke hodet i sanden, sa KrFs Kjell E. Grønbeck. Han mente kommunestyret måtte ta de økonomiske realitetene inn over seg og være med på nødvendige innsparinger. Svein Ludvig Larsen (SP) berømmet posisjonen for kreativ tenkning til å finne nye løsninger selv om han ikke var enige i alle forslagene. - Noen av forslagene tar litt av og virker uoverveid, sa han. Ett av forslagene han og hele opposisjonen var imot, er utredningen om nedslag i Øvre Eiker Energi as kan være en løsning. - Vi bør vente med dette til vi hører hva styret i selskapet kommer fram til, sa han. Det ble altså en lang debatt som varte over to timer med en rekke talere. Det vil føre for langt å gjengi alle her. Det har vært vanlig at budsjettet blir enstemmig vedtatt etter at de enkelte forslagene har vært oppe til votering. Men opposisjonen valgte også i år å stemme imot budsjettet. Det ble derfor vedtatt med minst mulig margin - 19 for og 18 mot. ![]() Det var mange tilhørere i siste kommunestyre, som brukte vel to timer bare på budsjettet. Her er endringsforslagene som ble vedtatt: Økonomiplan 2017-2020, satsingsområder og årlige mål for 2017 vedtas slik: - Rådmannens forslag til Økonomiplan 2017-2020, satsingsområder og årlige mål for 2017 vedtas med følgende endringer: A Driftsbudsjettet 2017 A 1. Service og fellestjenester – ny stilling kommunikasjons/digitaliseringsrådgiver dekkes innenfor eksisterende ramme i seksjonen, reduksjon kr 450 000,-. A 2. Oppvekst - Ramme Grunnskole økes med 900.000 kr. Reversere kutt tre lærere 01.08. A 3. Oppvekst – Ramme Grunnskole økes med 550.000 kr. Reversering kutt toleransereise. A 4. Rådmannen – Det opprettes et prosjekt for konkurranseutsetting. Prosjektleder skal ansettes politisk. Prosjektets formål er etablering av kontor for å koordinere og anbudsutsette tjenester. Avdelingen sorterer direkte under rådmannen. Rammen settes til 1.500.000 kr. A 5. Generelt innsparingskrav på 3.500.000,- i hele driftsbudsjettet. Avsettes med 2.000.000 kr til nytt investeringsfond skole og 1.500.000 kr til prosjekt konkurranseutsetting. Saldering: Generell innsparing 3.500.000 kr. Innsparing service/ fellestjenester 450.000 kr. Ikke disponert 1.000.000 kr. Benyttet 4.950.000 kr. Til disp. 4.950.000 kr. Avsatt investeringsfond skole 2.000.000 kr. - Låneopptak til investeringer i 2017 på 112.280.000 kr og Startlån til videreformidling med 7.000.000 kr. B Investeringsbudsjettet 2017 B 1. Prosjekt 121001 Utviklings- og reguleringsprosjekter. Investering strykes, men skal dekkes innenfor eksisterende driftsbudsjett. Innsparing 2.000.000. B 2. Prosjekt 201501 Prosjektet utsettes med ett år, ref. verbalforslag C 5. Innsparing 12.000.000. B 3. Prosjekt 220995 Bruer og veier - Diverse tiltak utsettes. Reduseres til 7 millioner. Innsparing 2.050.000. B 4. Prosjekt 220997 Vei og park – Maskiner/tjenester som leies imarkedet skal ikke kjøpes/drives i egenregi. Reduseres til 450 000,-. Innsparing 1.000.000. B 5. Prosjekt 221402 Teknisk sentral ombygging strykes. Innsparing 1.000.000. B 6. Total innsparing: 18.050.000 kr. Låneopptaket reduseres tilsvarende. Investeringsbudsjettet 2018, 2019 og 2020. D 1. Følgende nettobudsjettposter reduseres i langtidsbudsjettet for å reflektere behovet for strammere rammer for prosjektutvikling i kommunen. a)Prosjekt 121001 Utviklings- og reguleringsprosjekter. Investeringen strykes i 2018, 2019 og 2020, men skal dekkes innenfor eksisterende driftsbudsjett. b)Prosjekt 201501 Vestfossen skole. Budsjett reduseres i 2018, 2019 og 2020 med henholdsvis 10 millioner, 7 millioner og 10 millioner kroner. c)Prosjekt 220995 Bruer og veier – Det legges opp til en mer effektiv drift og lavere investeringstakt i bruer og veier. Diverse tiltak gjennomføres ikke. d)Prosjekt 220997 Vei og park – Maskiner/tjenester. Det legges til rette for mer tjenestekjøp i markedet og mindre egenproduksjon. Budsjett reduseres i 2018, 2019 og 2020 med 1 million kroner hvert år. Verbalforslag C 1. Helse og omsorg Rådmannen bes igangsette arbeidet med å utrede konkurranseutsetting av hele eller deler av bofellesskapene innenfor tjenester til funksjonshemmede. Konkurransen skal være utlyst innen 01.08.17. Kommunen vil kunne inngi egenanbud. Konkurranseutsettingen skal på forhånd utredes, og en konkurranseutsetting betinger at dette er billigere enn egen drift. Rådmannen bes komme tilbake med en sak til kommunestyret ila første kvartal med en gjennomføringsplan. C 2. I løpet av 2017 skal det vurderes om budsjettansvaret for sykehjemsleger bør flyttes til helse og omsorgsseksjonen. Samtidig må det vurderes hvordan Øvre Eiker kommunes kostnader ved legedekningen i sykehjem kan komme ned på gjennomsnittet for kommunegruppe 7. C 3. Seksjon Fellestjenester m. m. a) Seksjonslederne har ansvar for innsparing i egen seksjon og vurdering av ledige stillinger. I tillegg er det nedsatt en arbeidsgruppe som skal se på reduksjon av stillinger. Vi ber om en ny redegjørelse i sak for kommunestyret med tallmessig presentasjon av resultatene samt en uttømmende oversikt over nye stillinger samt hva de inneholder siden årsskiftet 2015/2016. b) IKT konkurranseutsettes, og konkurransen skal være utlyst innen 01.08.17. Kommunen vil kunne inngi egenanbud. Konkurranseutsettingen skal på forhånd utredes, og en konkurranseutsetting betinger at dette er billigere enn egen drift. C 4. Teknisk seksjon Det bes om fortgang i salg av kommunale eiendommer. Øvre Eiker Stadion og ungdomsskoletomten klargjøres for salg ila 1. halvår 2017. Netto salgsinntekt avsettes til et nytt investeringsfond skolebygg. Kommunalt renhold konkurranseutsettes, og konkurransen skal være utlyst innen 01.08.17. Kommunen vil kunne inngi egenanbud. Konkurranseutsettingen skal på forhånd utredes, og en konkurranseutsetting betinger at dette er billigere enn egen drift. C 5. Oppvekst Ungdomsskoleelevene ved Ormåsen flyttes fra og med skoleåret 2017/2018 til Hokksund Ungdomsskole. To 7-klasser flyttes fra og med skoleåret 2017/2018 fra Vestfossen Barneskole til Vestfossen Ungdomsskole. SFO Vestfossen flyttes til leide lokaler, muligvis Vestfossen Kirke om en kan nytte religionsnøytrale rom, kunstlaboratoriet eller andre egnede lokaler. Dagens SFO klargjøres for småskoleklasser. Rådmannen bes komme tilbake med en egen sak vedrørende den overnevnte romsituasjonen ved Vestfossen barneskole innen mars. De overnevnte tiltak igangsettes ikke før utredningen er gjennomført. Rådmannen bes redgjøre for med hvor mange år og med hvilke beløp investeringene i skolebehovsplanen kan utsettes og reduseres med disse grepene, samt andre aktuelle tiltak som kan utsette skolebehovsplanen og eventuelt redusere kostnadene ved de øvrige skolene. Prosjekt 201501 igangsettes i 2017 med midler avsatt i 2016 for å utarbeide et godt prosjekt og en sikrere kostnadsberegning. C 6. Generelt Tilbakekallelse av delegasjon - Opprettelse av alle nye stillingshjemler skal godkjennes av formannskapet gjennom politisk sak. C 7. Øvre Eiker Energi AS Rådmannen bes å klargjøre for et salg av 49,5 prosent av Øvre Eiker Energi AS. Gjennomføring av salg av selskapet må redegjøres for i egen sak. C 8. Seksjons samfunnsutvikling Det foregår stor aktivitet innen utviklings- og reguleringsprosjekter. I rådmannens budsjettforslag foreslås å lånefinansiere denne aktiviteten. Vi finner det ikke forsvarlig å lånefinansiere slike prosjekter, men ser samtidig utfordringen med å finansiere alt over driftsbudsjettet. Rådmannen bes komme tilbake med en sak om hvordan dette svært viktige arbeidet kan finansieres. - By-, og grendeutvalgene gjør et viktig arbeid for kommunen og for lokalsamfunnene. Det er viktig å sikre tett kontakt mellom befolkningen by-, og grendeutvalgene og kommunen. By- og grendeutvalgene har ulike måter å drive sine aktiviteter på. Dette er på mange måter positivt, men vi ønsker likevel en evaluering av ordningen med fokus på innbyggermedvirkning og hvordan kommunen skal samhandle med utvalgene. Grensesnittet mot oppgaveutvalg må også tydeliggjøres. Begrunnelse: Det er viktig å sikre et åpent og inkluderende lokaldemokrati der alle kommunens innbyggere kan ta del i grendeutvalgenes arbeid. Dette må ses i sammenheng med økonomiplanens punkt 2.1.2. - Det skal utføres en mulighetsstudie for samarbeid på hele eller deler av området vei og park, inkludert tjenester, personell og utstyr med interesserte nabokommuner. Begrunnelse: Det kan være potensielle innsparinger med muligheter for samordning av spesialutstyr, kompetanse, oppbevaring, vedlikehold og prosjektering, som kan utnyttes mer effektivt i samarbeid med en eller flere nabokommuner. - Det skal utføres en mulighetsstudie for samarbeid på hele eller deler av området VA, med interesserte nabokommuner. Begrunnelse: Kapasitet på prosjektering og vedlikehold av VA anleggene kan potensielt utnyttes bedre i samarbeid med en eller flere nabokommuner. Begrunnelse Økonomiplan 2017-2020, satsingsområder og årlige mål for 2017 opprettholder et forsvarlig og godt tjenestetilbud og prioritert investeringer i infrastruktur og bygg. Budsjettet er stramt og vektlegger omstilling, effektivisering og nøktern drift. Det er behov for økte inntekter i økonomiplanperioden for å kunne gjennomføre hele periodens investeringsbehov. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|