![]() |
|
|
Setter integrasjons- og inkluderingspolitikken på dagsorden Av Redaksjonen, 22.11.06 Flertallspartiene i Fylkestinget tar aktivt grep for å bidra til en styrket integrasjonspolitikk i Buskerud. Det er fremmet to forslag: 1. Fylkestinget mener Buskerud fylkeskommune har et viktig ansvar, og en viktig rolle å spille i forhold til å utvikle en god integrerings- og inkluderingspolitikk overfor innvandrerbefolkningen i Buskerud fylket. Tinget ber derfor administrasjonen om å etablere et forprosjekt hvor følgende skal være tema:
En kartlegging av kunnskapsstatus og av hvilke tiltak fylkeskommunen har iverksatt siden 01.01.05 på følgende områder: · Innvandrernes tilknytning til yrkes- og samfunnslivet · Innvandrernes deltakelse i verdiskapningen i fylket · Innvandrernes deltakelse i lokaldemokratiet og det øvrige organisasjonslivet · Innvandrernes bruk av realkompetansevurderingen På bakgrunn av denne kartleggingen bes administrasjonen innen 1. juli 2007 om å foreslå strategier og tiltak som øker fylkeskommunens bidrag til høyere resultatoppnåelse på ovennevnte områder. Administrasjonen bes om å se hen til strategier og tiltak som andre fylkeskommuner har utarbeidet på dette feltet, spesielt Hordaland fylkeskommunens arbeid. Administrasjonen bes om å vurdere de økonomiske og administrative konsekvensen av forslagene og komme med forslag for finansiering av tiltakene. Det avsettes 200.000 kroner til forprosjektet i 2007. 2. Prosjekt for å forebygge frafall blant minoritetsspråklige i den videregående skolen. Buskerud fylkeskommune tar initiativ til et pilotprosjekt for å forebygge frafall blant minoritetsspråklige i den videregående skolen. Det forutsettes tett faglig og økonomisk samarbeid med sentrale myndigheter. Det forutsettes videre at prosjektet fokuserer spesielt på Drammensregionen, yrkesfagene og hjemmenes betydning for elevenes valg og prestasjoner, skriver AP i en pressemelding. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|