Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Elbiltest - Går kortere og lader saktere

Av Redaksjonen
,  23.02.20


Elbilene mister i gjennomsnitt 18,5 prosent av rekkevidden vinterstid. Hurtiglading kan ta lang tid om du lader feil. Det viser en stor elbiltest gjort av NAF og Motor.

Bilene ble kjørt i vintervær som varierte fra 3 plussgrader til minus 6 grader. Det snødde store deler av turen. (Foto: NAF)
- Vi mottar mange henvendelser fra medlemmer som er nysgjerrige på elbil, men usikre på rekkevidde og hvor lang tid det tar å lade, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

NAF og Motor samlet 20 av de mest solgte elbilmodellene i verdens største elbiltest. Testen viser den faktiske rekkevidden, forbruket og ladehastigheten under norske vinterforhold.

- De fleste vet at rekkevidden og ladehastigheten påvirkes av kuldegrader og snødekte veier, men ikke hvor mye. Med denne testen vil vi hjelpe forbrukerne til å gjøre gode valg når de kjøper en ny eller brukt elbil, sier Sødal.

Ingen klarer egen oppgitt rekkevidde (WLTP)
Elbilene vi får kjøpt i norske bilbutikker koster fra 179.000 kroner til 900.000 kroner, og har rekkevidde fra 260 km til 610 km. Det er imidlertid på papiret. Virkeligheten viser seg å være en annen.

Modellene i testen tapte i gjennomsnitt 18,5 prosent rekkevidde, sammenlignet med den oppgitte rekkevidden (såkalt WLTP- rekkevidde).

Hyundai Kona er bilen som kom nærmest oppgitt rekkevidde, med et rekkeviddetap på kun 9 prosent. Kona har en startpris rett rundt 300.000 kroner. Bilen lader i tillegg batteriet opp til 80 prosent på 40 minutter. Disse tre faktorene gjør at Kona utmerker seg positivt i denne testen.

Komplisert WLTP
WLTP - World Light Vehicle Test Procedure - er et begrep elbilister fort blir kjent med. Det er en standardisert test som brukes blant annet for å finne elbilers offisielle rekkevidde og forbruk. Alle elbiler kommer med en slik offisiell rekkevidde.

- Den offisielle rekkevidden er noe optimistisk under norske vinterforhold, slår Sødal fast.

- Som bilkjøper er det viktig å ikke la seg lokke av betegnelser for rekkevidde som «inntil» og «opptil». Rekkevidden i salgsannonsen er under ideelle forhold i 20 grader, blandet kjøring? og kanskje med en helt annen dekkdimensjon enn du vurderer. Dekkstørrelsen har faktisk litt å si for rekkevidde. Så her gjelder det å spørre og grave før man slår til, sier han.



Testen viser den faktiske rekkevidden, forbruket og ladehastigheten under norske vinterforhold. (Foto: NAF)


Mangler standardisering for ladehastighet
Under testen ble også ladehastigheten på hurtigladere målt for alle de 20 modellene. Samtlige biler ble kjørt på motorvei i to timer for å varme opp batteriet. Bilene ble så ladet på hurtiglader fra om lag 10 prosent opp til 80 prosent.

- Som en første sjekk bør du alltid finne ut hvor raskt bilen er oppgitt å lade, fordi det gir en pekepinn på hvor lang tid det tar å hurtiglade bilen når du er på veien. Ladehastighet oppgis gjerne i kW, og kan variere fra 40 til 200, hvor 40 er langsomt og 200 er veldig raskt i dagens målestokk, sier NAF-rådgiveren.

- I tillegg viser vår test at noen modeller lader betydelig tregere enn det oppgitte maksimumstallet i store perioder av hurtigladingen, sier han.

Han oppfordrer folk som er interessert i å kjøpe seg en elbil å få forhandleren til å være tydelig på hva som faktisk gjelder.

- Vi ser at bilforhandlere supplerer maksimumfarten med hvor lang tid det tar å lade batteriet opp til for eksempel åtti prosent. Dette er nyttig informasjon, men problemet er at det ikke er en standard for hva som oppgis, sier Sødal.

Noen forhandlere oppgir tiden fra 0 til 80 prosent, andre oppgir 10 til 80 prosent, mens andre igjen oppgir 20 til 80 prosent. Jaguar oppgir hvor mange kilometer du skal få på 30 minutter, mens Opel oppgir hvor mange kilometer du lader på en time. ?Dette gjør det svært vanskelig for forbrukerne å sammenlikne ladefart. Dette må bli mye enklere.

- Bransjen må bli tydelige og samkjørte i omtalen av vinterrekkevidde og ladehastighet, avslutter Nils Sødal.




Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 247
Bedre enn i 2020: 35.22%
Dårligere nn i 2020: 8.91%
Elendig: 15.38%
Koronafri: 11.34%
Langt bedre: 4.05%
Som i 2020: 25.10%