![]() |
|
|
Kunnskapsløftet virker der det gjennomføres! 09.02.10 150 skolepolitikere fra Høyre var mandag 8. februar samlet for å diskutere hvordan Høyre skal bli det ledende skolepartiet over hele landet. Konferansen handlet i første rekke om ungdomsskolen.
Fra Buskerud deltok blant andre Dag Fjeld Edvardsen, leder for Drammen Høyre, og Inger Solberg, gruppeleder for Øvre Eiker Høyre.
Både skoleforsker Thomas Nordahl og leder av skolelederprogrammet på BI, Johan From, var klare på viktigheten av ambisiøse kommunepolitikere som vet hva de vil med skolen og som bruker kunnskap for å komme dit. Vi har mye kunnskap om hva som virker i skolen. Vi bruker allerede denne kunnskapen både i Drammen og i Øvre Eiker, og vi vil videreføre arbeidet for å øke læringsutbyttet i skolen. Balestrand, Lyngdal, Oslo, Tromsø og Stavanger var invitert for å gi gode råd om hvordan en kommune kan gjennomføre Kunnskapsløftet. Både Erna Solberg og Høyres fraksjonsleder i Utdanningskomiteen, Elisabeth Aspaker innledet på konferansen. I tillegg snakket initiativtaker til organisasjonen «MOT» om hvor viktig det er å formidle tro på ungdommen. En god ungdomsskole betyr mye for integrering og kriminalitetsforebygging. Det handler om det en ungdom trenger mest av alt – å bli sett og bli tatt på alvor for den han eller hun er. I dette arbeidet vil undervisningsopplegg fra MOT, fra Lions Quest eller tilsvarende program ha stor nytte. Prinsipper for Høyreskolen over hele landet: • Ærlighet og åpenhet om hvilke utfordringer kommunens skoler har. Uten å vite noe om nivået er det heller ikke mulig å heve det. • Høye ambisjoner på vegne av alle elevene i kommunen – mennesker presterer best når noen tror på dem. Dette er særlig viktig i de sårbare årene på ungdomstrinnet. • Grunnleggende ferdigheter er grunnlaget for all læring. Kommunen må prioritere det viktigste først. • Høyres kommunepolitikere ønsker å være en aktiv skoleeier med store forventninger og krav til hver enkelt skoleleder. Det nytter! Inger Solberg Øvre Eiker Høyre « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|