![]() |
|
|
– Norske ledere må lære av amerikanske kollegaer Av Redaksjonen, 13.01.12 – Norske ledere har mye å lære av sine amerikanske og skandinaviske kollegaer når det gjelder å ha og dyrke et profesjonelt nettverk. Det sier administrerende direktør Haakon Gellein i EGN Norge, som nylig tiltrådte som ny leder for selskapet.
Selskapet er en av de største tilbyderne av profesjonelle nettverk i Skandinavia. Organisasjonen ble etablert i 2008 og er en del av den Danmarks-baserte, internasjonale nettverksvirksomheten Executives’ Global Network (EGN), som har 8.000 medlemmer i 12 land.
– Både i Danmark og Sverige er ledere langt bedre til å bruke tid på nettverk med ledere på samme nivå. Jeg har arbeidet som leder for rekrutteringsselskaper i en årrekke og for mange av lederkandidatene var mangel på et sterkt faglig nettverk en utfordring. For alle ledere trenger et nettverk som har samme posisjon som seg selv. Et nettverk der de kan diskutere felles utfordringer og både gi og få vurderinger på faglige- og ledelsesmessige spørsmål. For mange ledere opplever at de er understimulert på andres innspill i jobben og at det profesjonelle og private nettverket de har i dag ikke oppfyller deres behov, sier Haakon Gellein. Han skal i løpet av 2012 gjøre EGN til norsk næringslivs foretrukne faglige nettverk for kunnskapsdeling. Gellein har solid erfaring som administrerende direktør en rekke virksomheter, som Monster AS, ElanIT og senest DFIND. Han er i tillegg styreleder i det delvis Komplett-eide selskapet NBS og styremedlem i det Finn-eide selskapet Eiendomsprofil. Sammen med et team av rådgivere og profesjonelle møteledere skal han lede ekspansjonen som EGN Norge planlegger i de kommende år. Nylig tiltrådte også Steffen Mussche som nettverksmanager. Han får sammen med Haakon Gellein ansvar for utviklingen av eksisterende grupper, og videreutviklingen av nye grupper. EGN Norge har i dag 130 medlemmer fordelt på åtte grupper for daglige ledere, økonomi, HR, salg og marketing, unge leder og Lean. I løpet av 2012 vil de eksisterende grupper bli styrket og nye vil komme til, med fokus på blant annet unge ledere, HR, salg og marketing. – Styrken ved EGN Norge er bredden. Våre medlemmer er med i en nettverksgruppe som matcher sitt eget stillingsnivå og erfaring, men samtidig er de en del av et større nettverk hvor de har tilgang til ledere på alle nivåer på tvers av fag, sier Haakon Gellein. – På denne måten oppfyller vi både behovet for å diskutere problemstillinger med ledere på eget nivå, og samtidig få veiledning og innspill fra ledere på andre nivåer, avslityter han. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|