![]() |
|
|
Stiftet destinasjonsselskap for Drammensregionen Av Redaksjonen, 07.09.12 - En viktig forutsetning for å lykkes innen reiseliv er tett og godt samarbeid mellom alle aktørene innen en region og tillitsfullt samarbeid med kommunene og andre offentlige aktører.
Dette ble slått fast av den nye presidenten i NHO Reiseliv, reiselivsdirektør Ole Warberg i Bergen, da han besøkte Drammensregionen på stiftelsesmøtet for VisitDrammensregionen nylig.
- I andre europeiske land drives destinasjonsselskaper nesten alene av offentlig sektor, mens vi i Norge har mange ulike blandingsmodeller. Grunnleggende er det imidlertid å ha tilstrekkelig offentlig støtte og å ha inntekter fra bedriftene som gir muligheter til offensivt markedsarbeid, sa han. Omlag 60 personer fra reiselivssektoren og fra kommunene i Drammensregionen møtte på stiftelsesmøtet. De viste på den måten bred interesse for å etablere et reiselivsselskap, det første av sitt slag som noen gang er etablert i regionen. - De fire andre regionene i Buskerud har egne selskaper, nå er det på tide at vi også får vårt, sa ordfører Monica Bratlie i Hurum, nestleder i Rådet for Drammensregionen. Reiselivspresident Ole Warberg understreket at de foreslåtte satsene for deltagelse i det nye selskapet er meget lave. Det gjelder både selskaper og kommunene. I Trondheim, Bergen, Oslo og i mange andre byer betaler kommunene oftest beløp i størrelsen 15-20 kroner pr. innbygger, mens det for Drammensregionen er foreslått kr 2,50. Han avsluttet med betydningen av å spisse virksomheten for å måle resultater. Det bør tydeliggjøres en langsiktig visjon, velges strategiske fokusområder og settes både kvalitative og kvantitative mål. Alt med det målet for øyet at kasseapparatene hos reiselivsbedriftene skal gå varme før de besøkende reiser hjem - meget fornøyde – men fattige, sa Ole Warberg. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|