![]() |
|
|
Næringsråd om Øvre Eiker uten entydige svar Av Roy Hansen, 05.02.15 Nærmere 70 næringslivsledere og andre møtte opp i dag tidlig for å få med seg «Stormøte om fremtidens Øvre Eiker». Men noe entydig svar fikk de ikke. Derimot fikk både Jernbaneverket og Statens Vegvesen passet påskrevet.
Det vanket både ris og ros da Øvre Eiker Næringsråd inviterte til «stormøte» i festsalen på rådhuset i dag tidlig. Etter en bedre frokost var det orientering og debatt om kommunereform og kommuneplan. Det ble også en debatt der både Jernbaneverket og Statens vegvesen fikk sine pass påskrevet. De to «uvesenene» som de ble kalt, ses nemlig på som de viktigste bremsene for utviklingen av kommunen.
Rosen kom fra blant annet leder i Drammen Næringslivsforening, Hans Petter Tonum. Han mente Øvre Eiker hadde gjort langt mer for sitt næringsliv enn sammenlignbare kommuner. Han henviste blant annet til næringsplanen der det planlegges å brukes to millioner til ulike tiltak inneværende år. Ordfører Ann Sire Fjerdingstad orienterte kort om kommuneplan og om satsingen i Hokksund og Vestfossen som de to viktigste utbyggingsstedene for kommunen. I løpet av de neste 12 årene er det lagt opp til 1.600 nye boliger her. Hun tok også for seg Statens Vegvesen, men denne gang i positive ordelag. De har nemlig varslet oppstart av planleggingen for en ny Rv. 35 fra Hokksund til Åmot i løpet av kort tid. Ordføreren var også kort innom kommunereformen og mente tjenesteyting til innbyggere og næringsliv måtte gå foran alt annet. Hun ville derimot ikke være med på en debatt om kommunesammenslåing og i hvilken retning kommunen burde gå på nåværende tidspunkt. ![]() Panelet i dagens debattmøte. Fra venstre ser vi ordfører Ann Sire Fjerdingstad, Ola Kvale i Harakollen Boligutvikling, Helge Mork i Vestaksen as, Per Olav Krekling i Øvre Eiker Bondelag og Per Øyvind Mørk fra Sparebanken Øst. Må tjene penger Uten avkastning på investeringene, blir det ingen utvikling i Øvre Eiker. Det slo kommunikasjonsdirektør i Sparebanken Øst, Per Øyvind Mørk fast. Han var en av mennene bak omdømmeprosjektet i Drammen for noen år siden, og han mente Øvre Eiker måtte prioritere Hokksund før alle andre steder. - Dere bør skape uformelle arenaer og møteplasser her i Hokksund slik at det blir fart på utviklingen. Han understreket også viktigheten av å skape identitet og stolthet til stedet sitt, noe et omdømmeprosjekt kunne bidra til. Mørk mente det var vanskelig å få gjort noe som helst uten viktige aktører som Jernbaneverket og Statens Vegvesen med på laget. Han karakteriserte dem som «uvesen» som det var vanskelig å snakke med. Bakgrunnen er hva som skal skje med antall spor gjennom Hokksund stasjon og planleggingen av ny Rv. 35 og ikke minst E 134 gjennom kommunen. - Vi må gjøre noe med disse to etatene for å få dem til å tenke annerledes, sa han. ![]() Odd Myklebust ledet an i debatten om fremtiden Øvre Eiker i dag. Bondelaget og jordvern Leder av Øvre Eiker Bondelag, Per Olav Krekling, satt også i panelet. Han var naturlig nok opptatt av jordvern og støttet derfor tanken til Buskerudbyen om en sentralisering av boligbyggingen nær dagens sentra. Det mente han var godt jordvern. Ola Kvale, som er daglig leder i Harakollen Boligutvikling, mente kommuneplanen var et viktig og ikke minst bindende dokument for alle som skulle utvikle tomteområder og etablere industriområder. Han så det som viktig at næringsutviklingen i kommunen kom i et naturlig tempo og ikke ved å «stjele» næringsaktører fra andre kommuner. Tenker stort En av aktørene som virkelig tenker stort og nytt er Helge Mork - daglig leder i Vestaksen as. Han er en av eierne til Eiker Næringspark, men også jordbruker. Han planlegger å bygge ut mellom 10.000 og 12.000 kvm areal i næringsparken det neste året. - Store virksomheter i Drammen vil måtte flytte ut til Øvre- og Nedre Eiker etter hvert som det blir for trangt i byen. Da er det viktig med forutsigbarhet og gode rammebetingelser her, sa han. Mork er en dem som har engasjert seg i kunst og rundkjøringer, men om de lander på forslaget til Morten Viskum om en «stabel med bildekk», er høyst usikkert. Store utfordringer Uansett hva som skjer med kommunereformen, vil det være store utfordringer i Eiker-regionen. Bondelagets representant mente frisleppet av priser på landbrukseiendommer ville være en katastrofe. Ordføreren var naturlig nok ikke enig og sa det var urimelig at bøndene ikke skulle få igjen for sine investeringer ved et salg. En annen utfordring er transport og bilbruk, og dagens E 134 med alle sine rundkjøringer, ble betegnet som håpløs. Fra salen ble det påpekt viktigheten av god kommunikasjon på bane og vei og ikke minst buss. Gode kollektivtilbud er et argument for å bosette seg i Øvre Eiker, mente blant annet Kjell E. Grønbeck. Han er både næringslivsleder og politiker. En annen stor aktør er Rune Isachsen. Han er bonde og entreprenør og understreket viktigheten av å tenke langsiktig. - Vi må sette av ulike områder til ulike typer bedrifter. Ikke alle passer inn der de ligger i dag, og da må vi skaffe alternativer og legge til rette for et bærekraftig miljø, sa han med beskjed om å tenke stort og langt. Det samme gjorde Ola Kvale, som mente at planleggerne måtte kunne se inn i de neste 50 årene når kommuneplanen nå skal legges. Idrett og haller var viktige momenter for ham. ![]() Det var nærmere 70 næringslivsledere og andre interessert på «Stormøte om fremtiden Øvre Eiker» i dag. Det viser at kommunereformer og planer engasjerer med de riktige folkene i panelet. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|